به گزارش اکوایران، دولت بایدن روز جمعه هشدار داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با ایجاد نیروهای زمینی، دریایی و هوایی مهیب در سه طرف همسایه کوچکتر خود، می تواند در هر زمانی حمله بزرگی به اوکراین انجام دهد.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در ابتدا فکر می کردند که پوتین احتمالاً تا پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن پیش از دستور حمله احتمالی صبر کند تا از ایجاد اخلال در رویداد جاری در چین، متحد مهم خود جلوگیری کند. آنها می گویند در روزهای اخیر، جدول زمانی سرعت گرفته است، شتابی که مقامات دولت بایدن از روز جمعه علناً به آن اذعان کردند.

ادعای آمریکا درباره تاریخ احتمالی حمله روسیه به اوکراین

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفتند که ما همچنان شاهد نشانه‌هایی از تشدید تنش روسیه، از جمله ورود نیروهای جدید به مرز اوکراین هستیم.

بحران اوکراین

سالیوان تاکید کرد که مقامات ایالات متحده نمی دانند که آیا پوتین تصمیم به حمله گرفته است یا خیر. وی گفت: ما در هر صورت آماده هستیم. هر اتفاقی که بعد بیفتد، غرب متحدتر از سال‌های گذشته است.

آقای سالیوان گفت: «ریسک اکنون به اندازه کافی زیاد است و تهدید اکنون به اندازه کافی فوری است که این همان چیزی است که احتیاط ایجاب می کند».

وی افزود: «ما معتقدیم که او ممکن است دستور نهایی را صادر کند، اما ما امروز اینجا در برابر شما نمی ایستیم که بگوییم دستور صادر شده است».

مقامات گفتند که ایالات متحده اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که روسیه درباره چهارشنبه آینده به عنوان تاریخ هدف برای شروع اقدام نظامی صحبت می‌کند و همزمان این احتمال را تایید کردند که ذکر یک تاریخ خاص می تواند بخشی از تلاش روسیه برای اطلاع رسانی نادرست باشد.

ترکیبی از تحرکات نیروهای روسیه و اطلاعات جدید در مورد تاریخ احتمالی به ایجاد موجی از فعالیت های دیپلماتیک و هشدارهای عمومی توسط متحدان ناتو در روز جمعه کمک کرد. ایالات متحده اعزام نیرو برای دفاع از اوکراین را رد کرده است اما استقرار در کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا را افزایش داده است و روز جمعه پنتاگون دستور اعزام 3000 سرباز دیگر به لهستان را صادر کرد.

گفتگوی تلفنی حساس بایدن و پوتین

به گفته کرملین و سخنگوی کاخ سفید، آقای پوتین و آقای بایدن روز شنبه تلفنی گفتگوی حساسی خواهند داشت کرد و کرملین گفت که پوتین نیز دوباره با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه صحبت خواهد کرد.

بحران اوکراین

از سوی دیگر چندین کشور از اتباع خود خواسته‌اند که اوکراین را ترک کنند. بر اساس گزارش الجزیره،  ایالات متحده و بریتانیا در میان کشورهایی هستند که به شهروندان توصیه می کنند در میان هشدارها درباره حمله احتمالی روسیه، اوکراین را ترک کنند.

ایالات متحده هشدارهای هولناک خود را در مورد تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین تشدید کرده و گفته است که ممکن است این حمل ظرف چند روز آینده انجام شود.

مسکو: هشدارهای آمریکا درباره حمله روسیه، پروپاگانداست

وزارت خارجه روسیه هشدارهای آمریکا در مورد جنگ را به عنوان یک تبلیغات صرف رد کرد و در بیانیه‌ای به همراه فهرستی از هشدارهای قبلی غرب در مورد تهاجم احتمالی قریب الوقوع گفت: «یک حمله اطلاعاتی هماهنگ علیه مسکو در حال انجام است. این پیام با هدف تضعیف و بی اعتبار کردن خواسته های منصفانه روسیه برای تضمین های امنیتی و همچنین توجیه آمال ژئوپلیتیکی غرب و جذب نظامی از خاک اوکراین است».

ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه در تلگرام نوشت: «هیستری کاخ سفید مثل همیشه آشکار است. آنگلوساکسون ها به هر قیمتی به جنگ نیاز دارند».

کیف: توسط نیروهای متخاصم محاصره شده‌ایم

از سوی دیگر اوکراین هشدار می دهد که تقریباً به طور کامل توسط نیروهای متخاصم محاصره شده است

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، ارتش اوکراین روز جمعه هشدار داد که جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق این کشور در حال انجام تمرین‌های نظامی هستند و محاصره اوکراین توسط نیروهای متخاصم را تکمیل می‌کنند.

در بیانیه اوکراین آمده است که این مانورها آمادگی این نیروها برای عملیات شلیک مستقیم، راندن توپخانه، تانک و خودروهای زرهی را در تمرینات میدانی ارزیابی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که برخی از یگان‌های این نیرو در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفته‌اند و افسران ارشد ارتش روسیه این فعالیت‌ها را رصد می‌کنند. این هشدار آخرین شواهدی بود از تغییر کیف به اظهارنظرهای نگران‌کننده‌تر در مورد خطرات تهاجم بیشتر روسیه، که به گفته مقامات آمریکایی 130هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین جمع آوری کرده است.

اوکراین این هفته تمرینات نظامی سراسری خود را همزمان با رزمایش مشترک روسیه و بلاروس -در شمال اوکراین- آغاز کرد. در جنوب، نیروی دریایی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که بخش‌های وسیعی از دریای سیاه و دریای آزوف را برای تمرینات آتش‌بار توسط ناوگان خود که عملاً بنادر اوکراین را محاصره می‌کند، بسته است.

افشای صحنه‌سازی روسیه برای حمله به اوکراین

اولتیماتوم ۴۸ساعته

وزیر امور خارجه اوکراین از روسیه خواسته است تا در 48 ساعت آینده درباره فعالیت‌های خود در مرزهای اوکراین و «کریمه موقتاً اشغالی» توضیح دهد.

دیمیترو کولبا گفت: «بر اساس سند وین، روسیه باید در مورد اهداف، مکان دقیق و تاریخ اتمام فعالیت‌های نظامی خود و همچنین تعیین، تابعیت، تعداد و نوع تشکل‌ها و همچنین انواع تجهیزات درگیر توضیح مفصلی ارائه کند. روسیه 48 ساعت فرصت دارد تا پاسخ دهد. در صورت عدم پاسخ یا ناکافی/بی ربط بودن آن، اوکراین به روسیه و سایر کشورهای شرکت کننده در سند وین خطاب خواهد کرد تا با تشکیل یک جلسه فوق العاده، روسیه توضیحاتی را در آن ارائه دهد».

بحران اوکراین