به گزارش اکوایران، یک روز پس از آنکه جو بایدن از اعزام  نزدیک به 3000 سرباز آمریکایی برای مقابله با روسیه به اروپای شرقی خبر داد، روسیه بار دیگر طرح های حمله به اوکراین را رد کرد.

ما هم در آنجا هستیم!

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پنتاگون اعلام کرده یک اسکادران استرایکر متشکل از حدود 1000 سرباز آمریکایی مستقر در ویلسکِ آلمان را به رومانی اعزام خواهد کرد و حدود 1700 نیروی نظامی، عمدتاً از لشکر 82 هوابرد مستقر در فورت براگِ کارولینای شمالی، به لهستان اعزام خواهند شد. سیصد نیروی دیگر از فورت براگ نیز به آلمان نقل مکان خواهند کرد.

2

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که استقرار این نیروها با آنچه که وی به رئیس‌جمهور روسیه گفته بود، مطابقت دارد: «تا زمانی که او تهاجمی عمل می‌کند، به متحدان خود در ناتو و اروپای شرقی اطمینان می دهیم که ما هم در آنجا هستیم.»

ارسال سیگنال قوی برای پوتین

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته هدف از این کار این بوده که با ارسال «یک سیگنال قوی» برای پوتین بگوئیم ناتو و متحدان آمریکا برای مهم هستند. ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان هم گفته استقرار نیروهای آمریکایی نشانه قوی همبستگی است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم از این مسئله استقبال کرده و گفته پاسخ ناتو به روسیه دفاعی و متناسب بود.

1

طی ماههای اخیر استقرار بیش از صدهزار نیروی نظامی روسی در مرز اوکراین با اعتراض آمریکا و غرب مواجه شده و آنها را روسیه را متهم می کنند که قصد حمله به این کشور را دارد. با این حال شب گذشته جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفته که وقوع حمله نظامی علیه اوکراین دیگر قریب‌الوقوع نیست. به گفته ساکی: «دیگر حمله روسیه به اوکراین را قریب‌الوقوع نمی‌خوانیم، اما این حمله همچنان ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد».

اردوغان در مقام میانجی

در این شرایط، تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کنونی همچنان ادامه دارد. علی‌رغم اینکه برخی کشورهای غربی خواسته‌های اصلی روسیه را غیرشروع توصیف کرده اند، مسکو تاکنون هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از خواسته هایش بروز نداده است.

کاخ سفید اعلام کرده بایدن و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره هماهنگی در مورد تلاش‌های دیپلماتیک و برنامه‌هایی برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر مسکو در صورت حمله به اوکراین، گفتگو کردند. مکرون گفت که قصد دارد به زودی با پوتین نیز صحبت کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قرار است روز پنجشنبه در مقام میانجی برای کاهش تنش ها با روسیه، به دیدار ولودیمیر زلنسکی همتای خود در اوکراین برود. اولاف شولز، صدراعظم آلمان هم بدون اشاره به تاریخ مشخصی گفته که به زودی با پوتین در مسکو دیدار خواهد کرد.

تمسخر جانسون

همچنین کرملین در واکنش به سخنان بوریس جانسون در سفرش به کی یف، با تمسخر بریتانیا، بوریس جانسون را «کاملاً گیج» و سیاستمداران بریتانیایی را به «حماقت و نادانی» متهم کرد. روز سه‌شنبه، جانسون روسیه را به نگه داشتن اسلحه بالای سر اوکراین متهم کرده بود. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در سخنان تندی گفته: «روسیه و رئیس جمهور پوتین برای برقراری ارتباط با همه گشوده هستند، حتی برای کسی که کاملا گیج است».

world-wa3-russia-uk-vladimir-putin-1465681

وزارت خارجه روسیه هم اظهارات لیز تروس، وزیر امور خارجه بوری جانسون را به سخره گرفت که در مصاحبه ای گفت که بریتانیا «برای تامین امنیت اوکراین به متحدان بالتیک ما در سراسر دریای سیاه -در دو منطقه جداگانه- کمک و پشتیبانی می کند». وزارت خارجه بریتانیا بعداً گفت که او مناطق جغرافیایی جداگانه‌ای را برای حمایت مورد نظر داشته است. در واکنش به این مسئله ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک پست وبلاگی نوشت: «خانم تروس، دانش شما از تاریخ در مقایسه با دانش جغرافیایی شما چیزی نیست. اگر قرار است دنیا از چیزی نجات پیدا کند، آن حماقت و نادانی سیاستمداران بریتانیایی است».

خرس در مقابل روباه

یک روز پیش از این، پوتین در اولین اظهارنظر عمومی خود درباره بحران اوکراین در سال جاری میلادی، اظهار کرد روسیه مجبور به محافظت از خود در برابر تجاوزات ایالات متحده است.

واشنگتن گفته است که برای محافظت از اوکراین در برابر حمله روسیه، سربازان خود را به اوکراین نمی‌فرستد، اما تحریم‌های مالی را علیه مسکو اعمال می‌کند و برای کمک به اوکراینی‌ها برای دفاع از خود تسلیحات ارسال می‌کند.  روسیه، با وجود اینکه از زمان الحاق کریمه از اوکراین در سال 2014 تحت تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، همچنان تامین کننده اصلی انرژی اروپا است و تحریم های اضافی را به عنوان یک تهدید توخالی می پندارد.

واشنگتن و متحدانش دو خواسته اصلی روسیه را رد کرده اند - اینکه اوکراین از پیوستن به ناتو منع شود و استقرار نیروها در کشورهای اروپای شرقی که پس از پایان جنگ سرد به این ائتلاف ملحق شده اند، لغو شود.