به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آمریکا و غرب را به تلاش برای کشاندن روسیه به جنگ متهم کرد.

اولین اظهارات پس از شش هفته

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، غرب را به ایجاد تعمدی سناریویی برای کشاندن کشورش به جنگ و نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی روسیه در مورد اوکراین متهم کرد.

در این اولین اظهارنظر عمومی مستقیم پوتبن در مورد بحران پس از نزدیک به شش هفته، هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از خواسته‌های امنیتی که غرب آن را غیرسازنده و بهانه‌ای احتمالی برای تهاجم می‌داند، دیده نمی‌شود.

کسی به کریمه فکر کرده؟

پوتین طی یک کنفرانس خبری با نخست وزیر مجارستان -یکی از رهبران ناتو که در تلاش برای حل‌وفصل بحران اوکراین است-گفته: «اکنون واضح است که نگرانی‌های اساسی روسیه نادیده گرفته شده است».

21

پوتین در این کنفرانس به یک سناریوی بالقوه در آینده اشاره کرد که در آن اوکراین به عضویت ناتو پذیرفته شد و سپس تلاش می‌کند تا شبه‌جزیره کریمه- سرزمینی که روسیه در سال 2014 تصرف کرد- را بازپس گیرد. او گفت: «بیایید تصور کنیم اوکراین یکی از اعضای ناتو است و این عملیات نظامی را آغاز می کند. آیا قرار است با بلوک ناتو وارد جنگ شویم؟ آیا کسی به چنین سناریویی فکری کرده است؟ ظاهراً نه».

قلب بحران کنونی

از سوی دیگر رویترز گزارش داده سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه گفته کرملین از غرب می‌خواهد به توافقنامه سال 1999 احترام بگذارد که بر اساس آن هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خود را به ضرر دیگران تقویت کند. این مسئله‌ای است که در قلب بحران کنونی قرار دارد. او طی تماسی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به منشور امضا شده در استانبول توسط اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا، شامل ایالات متحده و کانادا اشاره کرده است.

22

لاوروف گفت بلینکن نیاز به بحث بیشتر در مورد این موضوع را پذیرفت. این در حالی است که گزارش ایالات متحده از این تماس بر لزوم عقب نشینی مسکو متمرکز بود. یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «اگر آن‌چنان که لاوروف به ما گفت که پوتین واقعاً قصد جنگ یا تغییر رژیم را ندارد، اکنون زمان آن فرا رسیده تا نیروها و تسلیحات سنگین خود را عقب بکشیند و به طور جدی به گفت‌وگو بپردازیم».

از سوی دیگر بلومبرگ گزارش داده اگر روسیه حاضر باشد اطلاعات مشابهی درباره موشک‌های برخی پایگاه‌های روسیه به اشتراک بگذارد، ایالات متحده مایل است در مورد عدم ارسال موشک‌های کروز تاماهاوک در پایگاه‌های ناتو در رومانی و لهستان با روسیه بحث کند. کاخ سفید و وزارت امور خارجه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند، اما یک منبع آگاه گفت که ایالات متحده فقط پیشنهاد کرده در مورد نگرانی‌های روسیه مانند موضوعات مربوط به کنترل تسلیحات در مجامع مناسب گفتگو کند.

اوکراین به مثابه ابزار

پوتین از 23 دسامبر به طور علنی درباره بحران اوکراین صحبت نکرده بود و در حالی که دیپلمات‌های روسیه و غرب درگیر مذاکرات مفصلی در این زمینه بودند، ابهاماتی در مورد موضع شخصی او بر جا مانده است. با این حال اظهارات اخیر او حاکی از عزم روسیه برای دفاع در برابر یک ایالات متحده متجاوز و متخاصم بود. پوتین گفت که واشنگتن در درجه اول نگران امنیت اوکراین نیست، بلکه نگران مهار روسیه است.

او گفته: «از این نظر، خود اوکراین فقط ابزاری برای رسیدن به این هدف است. این را می توان به طرق مختلف انجام داد، با کشاندن ما به نوعی درگیری مسلحانه و تحمیل تحریم‌های سختی علیه ما که اکنون در ایالات متحده از آن صحبت می کنند».

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که اغلب با رهبران اروپای غربی بر سر دموکراسی در کشورش در چالش است، گفته که پس از گفتگوهایش با پوتین معتقد است که جا برای مصالحه وجود دارد. اوربان گفت: «من امروز متقاعد شدم که می توان بر اختلافات موجود در مواضع پل زد و می‌توان توافقی را امضا کرد که تضمین کننده صلح، ضامن امنیت روسیه و همچنین مورد قبول برای کشورهای عضو ناتو باشد«.

اسلحه بالای سر اوکراین؛ تغییر نقشه امنیتی اروپا

یک منبع به رویترز گفته، در حالی که کشورهای غربی برای نشان دادن همبستگی با اوکراین تاکید دارند، ایالات متحده از ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل خواسته تا دیدار با پوتین در روسیه را لغو کند.

13

از سوی دیگر روز سه‌شنبه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور در کیف دیدار کرد و پوتین را متهم کرد که اسلحه را بالای اوکراین گرفته تا خواستار تغییر نقشه امنیتی اروپا شود. جانسون در این دیدار گفته: «این حیاتی است که روسیه عقب نشینی کند و راه دیپلماسی را انتخاب کند. ما مشتاقیم که وارد گفتگو شویم، اما تحریم‌ها را هم آماده کرده‌ایم، حمایت نظامی را هم ارائه می‌کنیم و همچنین همکاری‌های اقتصادی خود را تشدید خواهیم کرد».

جانسون گفته هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین منجر به یک فاجعه نظامی و انسانی خواهد شد. او ضمن «جدی و فوری» دانستن خطر حمله روسیه به اوکراین گفته: «200000 مرد و زن در اوکراین آماده رزم هستند و مقاومت بسیار بسیار شدید و خونینی از خود نشان خواهند داد. من فکر می کنم که پدران، مادران در روسیه باید در مورد این واقعیت فکر کنند و من بسیار امیدوارم که پوتین از مسیر درگیری عقب نشینی کند و ما وارد گفتگو شویم».

زندگی در پای آتشفشان

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان هم که از کیف بازدید کرده است، گفته لهستان در زمینه تامین گاز و تسلیحات و همچنین کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین کمک خواهد کرد. او اظهار داشته: «زندگی در نزدیکی همسایه‌ای مانند روسیه، مثل این است که در پای یک آتشفشان زندگی کنی».

25

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم که بارها احتمال تهاجم قریب الوقوع را کم اهمیت جلوه داده است، فرمانی را امضا کرد که طی سه سال 100000 سرباز خود را افزایش دهد. وی از نمایندگان خواست آرامش خود را حفظ کنند و از هراس دوری کنند. زلنسکی گفته: «افزایش نیروها به این دلیل نیست که ما به زودی جنگ خواهیم داشت... بلکه به این دلیل است که به زودی و در آینده صلح در اوکراین برقرار خواهد شد».