به گزارش اکوایران، نسخه منتشرشده گزارش مربوط به نقض قرنطینه در دفاتر نخست‌وزیر بریتانیا در داونینگ استریت است که از اقدامات متعدد نافی قانون در قلب دولت بریتانیا حکایت دارند.

بر اساس گزارش الجزیره این سند روز دوشنبه توسط کارمند ارشد دولتی سو گری به داونینگ استریت ارائه شد. او یک سری از افشاگری‌ها در مورد گردهمایی‌های شلوغی را بررسی کرد که در حالی  توسط دفتر نخست وزیری برگزار می‌شده است که دولت به مردم گفته بود از لحاظ اجتماعی فاصله بگیرند.

در این گزارش آمده است: «حداقل برخی از گردهمایی‌های مورد بحث نشان‌دهنده نقض جدی در رعایت استانداردهای بالا از سوی کسانی است که در قلب دولت کار می‌کنند، استانداردهایی که انتظار می‌رود کل جمعیت بریتانیا در آن زمان به طور دقیق رعایت کنند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «در پس زمینه پاندمی، زمانی که دولت از شهروندان می‌خواست محدودیت‌های گسترده در زندگی خود را بپذیرند، توجیه برخی از رفتارها در این تجمعات دشوار است.»

به نوشته الجزیره یافته‌های گزارش ضربه‌ای به جانسون است که قبلاً گفته بود قوانین همیشه رعایت می‌شدند. و این واقعیت‌ها مربوط به تنها به چهار مورد از ۱۶ رویدادی است که باید بررسی شوند.

یافته های گری در مورد 12 رویداد دیگر در سال های 2020 و 2021 به درخواست پلیس که تحقیقات جنایی را در مورد جدی ترین موارد ادعایی نقض قوانین ویروس کرونا آغاز کرده است، پنهان مانده است. این امر باعث شده است که مخالفان جانسون را به لاپوشانی متهم کنند.

پارتی گیت

جانسون بعد از ظهر روز دوشنبه پس از انتشار گزارش در پارلمان حاضر شد تا دوباره عذرخواهی کند و متعهد شود که تغییراتی در دفترش ایجاد کند. وی گفت: «می خواهم بگویم متاسفم. من آن را فهمیدم و آن را درست می کنم».

او به نمایندگان مجلس گفت: «من برای اقدامات ضروری که به سادگی انجام ندادیم متاسفم و همچنین از نحوه رسیدگی به این موضوع متاسفم».

کر استارمر، رهبر حزب اپوزیسیون اصلی کارگر، او را متهم کرد که دیگران را به جز خودش مقصر می‌داند و دوباره از او خواست استعفا دهد. استارمر در پارلمان گفت: «شکی وجود ندارد که خود نخست وزیر اکنون تحت تحقیقات مجرمانه قرار دارد».

از جمله وقایعی که پلیس در حال بررسی است، جشن تولد جانسون در ژوئن 2020 و دو گردهمایی در آستانه تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ در آوریل 2021 است.

پارتی گیت

ادعاها مبنی بر اینکه نخست وزیر و کارکنانش محدودیت های اعمال شده در کشور برای مهار شیوع ویروس کرونا نادیده گرفته اند، خشم عمومی را برانگیخته است، برخی از قانونگذاران محافظه کار را بر آن داشت تا خواهان استعفای جانسون شوند و درگیری های داخلی شدیدی را در داخل حزب حاکم به راه انداخته است.

جانسون اشتباه شخصی را رد کرده و گفته است که "مطمقاً قصدی" برای استعفا ندارد. اما تسلط جانسون بر قدرت با این ادعاها تضعیف شده است.

انتشار گزارش گری زمانی به تعویق افتاد که نیروی پلیس متروپولیتن هفته گذشته تحقیقات خود را در مورد جدی ترین موارد ادعایی نقض قوانین ویروس کرونا آغاز کرد. این نیرو گفته است که از گری خواسته است تا «به منظور جلوگیری از هرگونه لطمه به تحقیقات ما»، «حداقل اشاره» به رویدادهایی که توسط کارآگاهان در حال بررسی هستند، داشته باشد.

جانسون در آستانه سقوط؟

مخالفان جانسون دولت را متهم کردند که در تلاش است تا تأثیر گزارشی را که می‌تواند منجر به تلاش برای برکناری نخست‌وزیر توسط حزب خود شود، کم‌کم محو کند. برخی از قانونگذاران محافظه‌کار گفته‌اند که اگر گری متوجه شود که جانسون در مورد اقدامات خود مقصر بوده یا به پارلمان دروغ گفته است، برای رای عدم اعتماد تلاش خواهند کرد.

پارتی گیت

گزارش محدود و جزئی ممکن است به جانسون حداقل یک مهلت موقت گریز از انبوه درخواست‌ها برای برکناری او بدهد. ویل والدن، دستیار سابق جانسون گفت: «این یک آشفتگی است. احتمالاً برای دموکراسی بد است، اما ناخواسته برای نخست‌وزیر خوب است». مشخص نیست که آیا یافته های کامل گری پس از پایان تحقیقات پلیس منتشر خواهد شد یا خیر.

سخنگوی جانسون، مکس بلین، گفت که دفتر نخست‌وزیر با پلیس و تیم گری درباره «آنچه برای انتشار مناسب است» بحث خواهد کرد. جانسون ممکن است توسط کارآگاهان به عنوان بخشی از تحقیقات آنها مصاحبه شود و اگر مشخص شود که او قانون را نقض کرده است، ممکن است با جریمه نقدی نیز روبرو شود.

پارتی گیت