به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعمال خواهد کرد.

تهدیدی نادر

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اذعان به این‌که رهبران غربی آمادگی‌های نظامی خود را افزایش داده‌ و برنامه‌هایی برای محافظت از اروپا در برابر شوک بالقوه عرضه انرژی دارند،  تهدید کرده در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعمال خواهد کرد.

این تهدید نادر تحریم در حالی مطرح شده که در واکنش به تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین،  ناتو نیروهایش را در حالت آماده باش قرار داده و قوایش را در اروپای شرقی با افزایش کشتی‌ها و جت‌های جنگنده بیشتر تقویت کرده است.

روسیه تدارکات برای حمله به اوکراین را رد می‌کند و می گوید که این بحران توسط اقدامات ناتو و ایالات متحده ایجاد شده است. این کشور خواستار تضمین های امنیتی از سوی غرب، از جمله تعهد ناتو مبنی بر عدم پذیرش اوکراین در این پیمان است. مسکو جمهوری‌های عضو شوروی سابق را حائل بین روسیه و کشورهای ناتو می‌داند.

جهان تغییر خواهد یافت

بنا بر گزارش رویترز، پس از چند دور مذاکرات میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، بایدن که مدتهاست در مورد مجازت‌های اقتصادی مسکو در صورت وقوع این حمله هشدار داده بود، با بیان این‌که پوتین ممکن است شخصاً با تحریم مواجه شود، بر شدت مواضع آمریکا افزود.

بایدن گفته در صورتی که روسیه با حدود یک‌صدهزار سربازی که در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده به داخل خاک این کشور پیش روی کند، این بزرگ‌ترین تهاجم پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود و جهان را تغییر خواهد داد. او  در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود اگر روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌هایی مستقیما متوجه شخص پوتین خواهد بود، پاسخ داد: «بله. حتما این را در نظر خواهیم گرفت».

تحریم‌های مستقیم ایالات متحده علیه رهبران کشورهای خارجی امری نادر اما بی‌سابقه نیست. سایر افرادی که با تحریم مواجه شده‌اند عبارتند از نیکلاس مادورو از ونزوئلا، بشار اسد از سوریه و معمر قذافی از لیبی.