به گزارش اکوایران، درحالی‌که  و سپس اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اختلاف احتمالی درباره نحوه واکنش به حمله بالقوه روسیه، اروپایی‌ها را مضطرب کرده است، جو بایدن با تقویت موضع تقابلی خود علیه کرملین تلاش کرد ایالات متحده را با متحدان اروپایی‌اش همصدا نشان دهد. در راستای نشان دادن این جبهه متحد، آمریکا و اروپا پیش از گفت‌وگوهای دیپلمات‌های ارشد واشنگتن و مسکو، اعلام کردند در پاسخ قوی به هرگونه تهاجم به اوکراین، متحد خواهند بود.

در همین حال دولت آمریکا، روسیه را به استخدام مقامات فعلی و سابق اوکراینی در تلاش برای تسلط بر دولت اوکراین -تلویحاً کودتای نرم- متهم کرد. وزارت خزانه داری روز پنجشنبه از تحریم‌های جدید خود علیه افراد دخیل در این امر رونمایی کرد.

20220122_LDP001_0

پاسخ متحد به «تهدید موجودیتی»

بر اساس گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت هرگونه «اقدامات تجاوزکارانه جدید» از سوی مسکو به همسایه خود با «پاسخ سریع، شدید و متحد» از سوی کاخ سفید و شرکای آن مواجه خواهد شد.

اظهارات بلینکن به خبرنگاران پس از آن بیان شد که وی در برلین با مقامات گروه چهارگانه فراآتلانتیک - متشکل از ایالات متحده، آلمان، فرانسه و بریتانیا - به عنوان بخشی از یک سفر دیپلماتیک به اروپا با هدف یافتن راهی برای کاهش تنش با کرملین گفتگو کرد.

a4ab2c3f2a8eef528500a6d253d0c6557f0dfb46

در همین حال، آنالنا بائرباخ، وزیر امور خارجه آلمان، در یک کنفرانس خبری مشترک در کنار بلینکن، از مسکو خواست تا «گام‌هایی فوری برای کاهش تنش» بردارد و هشدار داد که هرگونه «رفتار یا تجاوز بیشتر» از سوی روسیه منجر به «عواقب جدی» خواهد شد.

وی گفت: این مسئله چیزی کمتر از حفظ صلح در اروپا نیست.  برای ما این امری وجودی است.

 

اورسولا فون در لاین، رئیس بازوی اجرایی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین "با تحریم های اقتصادی و مالی گسترده" پاسخ خواهد داد.

وی افزود: "جامعه ترانس آتلانتیک در این امر محکم می‌ایستد."

آنتونی بلینکن جمعه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ژنو دیدارمی‌کند و انتظار می‌رود لاورف فهرست خواسته‌های گسترده روسیه که برای تضمین صلح باید برآورده شوند را تکرار کرد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

اصلاحیه بایدن برای کاهش اضطراب اروپا

از سوی دیگر، پس از اظهارات رئیس جمهور جو بایدن در روز چهارشنبه مبنی بر اینکه ممکن است بین رهبران غربی در مورد نحوه واکنش در صورت حمله، اختلاف نظر وجود داشته باشد، متحدان اروپایی واشنگتن تاکید کردند که ، همچنان با ایالات متحده همسو هستند.

پس از اینکه بایدن از اختلاف ها بر سر مداخله احتمالی روسیه در اوکراین پرده برداشت، دولت او تلاش کرد تا با متحدان اروپایی همرنگ شود.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز پرزیدنت بایدن هشدار خود به روسیه در مورد حمله احتمالی به اوکراین را تقویت کرد و گفت که هر حرکت واحدهای روسی در سراسر مرز اوکراین به عنوان تهاجم تلقی می شود.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

آقای بایدن پس از ساعت‌ها تلاش دولتش برای عقب‌نشینی از اظهارات وی در روز چهارشنبه، تاکید کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «کاملاً صریح» سخن گفته است که که تهاجم جدید در اوکراین با «پاسخ اقتصادی شدید و هماهنگ» مواجه خواهد شد.

وی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود با خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود یک «تهاجم جزئی» روسیه به اوکراین می‌تواند به معنای «اختلاف» با متحدان اروپایی برای پاسخ مناسب باشد.

اگرچه دیپلمات‌های اروپایی گفتند که آقای بایدن صرفاً چیزهای بدیهی را بیان کرده است، اما پایتخت‌های اروپایی، از جمله کیف، از اظهارات قبلی او مبنی بر اینکه «ماهیت دقیق اقدامات آقای پوتین تعیین می‌کند که تا چه حد می‌توانیم وحدت کامل» را در میان متحدان ناتو به دست آوریم»، مضطرب بودند.

همچنین این نگرانی را ایجاد کرده است که نشانه‌های عمومی از تفرقه بین ایالات متحده و اروپا - که به گفته تحلیلگران، هدف آقای پوتین به خودی خود است - می‌تواند به رهبر روسیه را برای انجام یک حمله محدود اما همچنان بسیار مخرب به اوکراین، جسارت بخشد.

بحران اوکرانی / مذاکرات

نقشه پوتین برای کودتای نرم؟

در اثنای این رویدادها، دولت آمریکا، روسیه را به استخدام مقامات فعلی و سابق اوکراینی در تلاش برای تسلط بر دولت اوکراین متهم و روز پنجشنبه از تحریم‌های جدید خود رونمایی کرد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه به سرویس‌های اطلاعاتی خود دستور داده است تا مقامات فعلی و سابق دولت اوکراین را استخدام کنند تا آماده شوند دولت را به دست بگیرند و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را با نیروهای اشغالگر روسیه کنترل کنند».

وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی را علیه چهار مقام فعلی و سابق اوکراین وضع کرده و گفته است آن‌ها در فعالیت‌های نفوذ کرملین برای بی‌ثبات کردن اوکراین دست داشته‌اند.

وزارت خزانه داری گفت که این چهار نفر - که دو نفر از آنها اعضای فعلی پارلمان اوکراین هستند - تحت هدایت یک سرویس اطلاعاتی روسیه -تحریم شده توسط ایالات متحده- عمل می کردند و "نقش های مختلفی در کارزار نفوذ جهانی روسیه برای بی ثبات کردن کشورهای مستقل در راستای اهداف سیاسی کرملین ایفا می کردند."

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است