به گزارش اکوایران، در مصاحبه‌ای با فایننشال‌تایمز  گیتا گوپینات، دومین مقام صندوق از بانک مرکزی ایالات متحده خواست تا علی‌رغم تعدیل تورم پس از یکی از تهاجمی‌ترین انقباض‌ها در تاریخ فدرال رزرو، به افزایش نرخ بهره در سال جاری ادامه دهد.

او با بیان اینکه توصیه صندوق به فدرال رزرو ادامه‌دادن برنامه فعلی است، افزود: اگر مشخصه‌های بازار کار و مؤلفه‌‌های تورم مانند افزایش قیمت خدمات را با هم بررسی کنید، می‌بینید که تورم هنوز تمام نشده است.

اظهارات معاون صندوق پس از آن بود که داده‌های متعددی نشان داد که علی‌رغم کاهش اخیر قیمت انرژی از بالاترین حد خود و پایین آمدن قیمت لوازم‌خانگی و خودروهای دست‌دوم، تورم در ایالات متحده، اروپا و سایر اقتصادها ممکن است به اوج خود رسیده باشد.

بیشتر بخوانید: هشدار کریسمسی صندوق بین‌المللی پول؛ سال رکود

تورم از نگاه اقتصاددان IMF

مهم‌ترین نگرانی‌های خانم گوپینات تداوم انعطاف‌پذیری بازار کار ایالات متحده است که به طور متوسط هر ماه تقریباً 400 هزار شغل ایجاد می‌کند. نرخ بیکاری همچنان نزدیک به پایین‌ترین حد تاریخی است و کمبود شدید کارگر کمک کرده است تا افزایش دستمزدها به سطحی برسد که فدرال رزرو نتواند به هدف تورم 2 درصدی خود برسد.

گوپینات گفت که تا زمانی که کاهش قطعی و پایدار تورم در دستمزدها و بخش انرژی و غذا رخ ندهد، بانک مرکزی باید سیاست پولی محدودکننده خود را حفظ کند.

علی‌رغم ترس برخی اقتصاددانان و سیاستمداران چپ مبنی بر اینکه فدرال رزرو قبلاً نرخ بهره را به شدت افزایش داده است، گوپینات گفت که اصلاً نمی‌توان گفت اقدامات ریاضتی کافی بوده‌اند.

گوپینات در حمایت از آخرین پیش‌بینی نقطه‌ای مقامات بانک مرکزی آمریکا، از افزایش نرخ فدرال رزرو به حدود 5 درصد و ماندن در این نرخ در طول سال جاری حمایت کرد.

بخشی از آخرین نشست فدرال رزرو در ماه دسامبر که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که مقامات فکر می‌کنند برای کنترل اقتصاد ایالات متحده و مهار تورم بایستی اقدامات بیشتری انجام دهند؛ بنابراین، سیاست‌گذاران قبل از اینکه مطمئن شوند اوضاع تحت کنترل است، باید شواهد قابل توجهی بیشتری از کاهش فشار قیمت‌ها ببینند.

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که اقتصاد جهانی با شوک‌های متعددی از جمله تشدید جنگ اوکراین و پایان ناگهانی سیاست شدید و سخت‌گیرانه کرونایی چین مواجه است.

گوپینات گفت که انتظار دارد اقتصاد چین در کوتاه‌مدت به طور قابل توجهی آسیب ببیند؛ زیرا با افزایش بستری‌شده‌ها در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر مواجه است. او هشدار داد که کندی رشد اقتصاد چین تأثیر منفی بر رشد جهانی خواهد داشت. وی افزود، با این حال، با بهبود تقاضای چین، احتمال اصلاح مجدد در اواخر امسال وجود دارد.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق، روز یکشنبه گفت که یک‌سوم اقتصاد جهانی از جمله نیمی از اتحادیه اروپا از رکود ضربه خواهند دید.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های جدیدی از رشد را در این ماه منتشر خواهد کرد، اما گوپینات گفت که هنوز خیلی زود است که درباره اصلاح گزارش‌ها اظهار نظر کنیم. او گفت آمریکا برای اجتناب از رکود در سال جاری فرصت کمی خواهد داشت.

گوپینات افزود که انتظار دارد انقباض پولی در اروپا بیشتر از فدرال رزرو ادامه یابد، زیرا مقامات با بحران انرژی ناشی از جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت مالی دولت‌های اروپا برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از انقباض اقتصادی افزود: هدف تورمی ۲ درصد بانک مرکزی اروپا تا قبل از سال ۲۰۲۴ محقق نمی‌شود.

گوپینات گفت: این یک سال چالش‌برانگیز دیگر برای سیاست پولی است، اما چالش نیز وجود دارد. برنامه سال گذشته درباره تشدید سریع سیاست‌های پولی و اینکه تا چه حد باید پیش رفت، بود. اکنون برای بسیاری از کشورها، سؤال این است که چه مدت باید ادامه دهند.