به گزارش اکوایران امروز رئیس کل بانک مرکزی طی نشستی اعلام کرده نرخ رشد هدف نقدینگی در پایان سال جاری 30 درصد است، این در حالیست بر اساس آخرین آمار منتشر شده نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی در پایان تیر ماه امسال 37.4 درصد بوده است. مقامات بانک مرکزی در گذشته اعلام کرده بودند که نرخ رشد هدف برای این متغیر تورم ساز بین 30 تا 35 درصد خواهد بود، ولی ضاهرا اکنون ظاهرا صالح آبادی کف این بازه را برای نرخ رشد هدف رسمی انتخاب کرده است. این در حالی است که رشد این متغیر در دو سال اخیر 39 و 40.5 درصد به ثبت رسیده است. به بیان ساده تر چنانچه رقم اعلام شده محقق شود بایستی رشد حدود 10 درصد پایین تر از سال گذشته باشد که از منظر اقتصاد پولی اختلاف بالایی محسوب می شود و این مقدار کاهش برای متغیری مانند نقدینگی به سادگی میسر نخواهد شد.

چنانچه بنا باشد نقدینگی در پایان سال رشد 30 درصدی را تجربه کند، بایستی رشد ماهانه نقدینگی به طور متوسط تا پایان سال 2.2 درصد باشد، به عبارت دیگر چنانچه نقدینگی از مرداد ماه تا اسفند امسال به طور میانگین ماهانه حدود 2.2 رشد داشته باشد، در انتهای سال نرخ هدف اعلام شده توسط بانک مرکزی محقق خواهد شد. این در حالیست که میانگین رشد نقدینگی در همین بازه زمانی در سال گذشته 3 درصد بوده و همچنین میانگین نرخ رشد ماهانه این متغیر در خرداد و تیر ماه امسال 3.1 درصد برآورد شده است. بر این اساس چنانچه بنا باشد در انتهای سال به رشد 30 درصدی دست پیدا کنیم، بایستی تا انتهای سال به شکل قابل توجهی رشد ماهانه نسبت به رشد کنونی و بازه مشابه سال قبل پایین تر باشد.

بر اساس آخرین داده های بانک مرکزی، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در پایان تیر ماه 5 هزار و 3250 هزار میلیارد تومان برآورد شده، چنانچه رشد این متغیر در پایان سال 30 درصد باشد، حجم نقدینگی 1401 به حدود به 6 هزار 282 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. بر این مبنا نقدینگی این امکان را دارد تا انتهای سال(مرداد تا پایان اسفند) 19.5 درصد رشد داشته باشد. با توجه به مقایسه این نرخ با سال های گذشته و همچنین نرخ های رشد به ثبت رسیده در چهار ماه نخست امسال، به نظر می رسد تحقق رشد 30 درصدی نقدینگی در پایان سال کمی دور از دسترس باشد.

photo_2022-09-04_15-51-21