به گزارش اکوایران، تورم ماهانه در مرداد ماه امسال 2 درصد به ثبت رسیده که نسبت به دو ماه گذشته به شکل قابل توجهی نزولی بوده است. به گونه‌ای که از 12 درصد در خرداد به رقم فعلی رسیده است. این مسئله به علت تخلیه شدن فشار تورم هزینه ای بود که دولت در ماه های پیشن با اجرای سیاست جراحی اقتصادی یا همان اصلاح یارانه اقلام اساسی به وجود آورده بود. تورم سالانه یا دوازده ماهه نیز در این ماه 41.5 درصد برآورد شده، همچنین تورم نقطه به نقطه در مرداد 52.2 درصد بوده است، به بیان ساده تر متوسط هزینه ای که یک خانوار برای تهیه سبد مصرفی مشخصی از کالا و خدمات داشته در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته بالغ بر یک و نیم برابر شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از مرکز آمار از تورم استانی در مرداد، تورم در میان مناطق روستایی کشور بیشترین تورم به استان مازندران و کمترین به مناطق روستایی استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم در مناطق روستایی کشور در استان های مختلف تفاوت بالایی با هم دارد، به بیان ساده تر تفاوت میان کمترین نرخ تورم به ثبت رسیده در روستاهای کشور با بیشترین نرخ برآورد شده تفاوت چشمگیری با هم دارد، که نشان می دهد فشار تورمی در یک سال منتهی به مرداد 1401 به طور متوازن میان مناطق روستایی استان‌ها تقسیم نشده است. این تفاوت برای مناطق شهری به نسبت کمتر است. در همین راستا شاهد افزایش ضریب جینی (شاخص سنجش توزیع درآمد) مناطق روستایی کشور در سال 1400 بوده‌ایم.

همچنین تورم در یک سال گذشته به خصوص در دو سه ماه گذشته از سمت تورم خوراکی ها بوده، با توجه به اینکه سهم خوراکی در سبد مصرفی اقشار کم درآمد بیشتر است، به طور کلی در استان‌های نسبتا برخوردار کشور شاهد به ثبت رسیدن تورم پایین تر میانگین کشوری بوده‌ایم. در این گزارش به بررسی تورم سالانه روستا و شهرها به تفکیک استان‌ها پرداخته شده است.

تورم 12 ماهه در مناطق شهری کشور

تورم سالانه در مناطق شهری کشور 40.9 درصد برآورد شده که نسبت به تورم کل کشور کمی پایین تر است. تورم سالانه در مرداد ماه در استان مازندران 46.6 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی مرداد ماه امسال نسبت به متوسط سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به مرداد سال گذشته بالغ بر 46 درصد افزایش داشته است، تورم رقم خورده در این استان بالاترین تورم سالانه مناطق شهری کشور در میان تمامی استان های محسوب می شود. با اختلاف بسیار کمی استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم سالانه 46.4 درصد قرار دارد، استان ایلام نیز سومین استانی است که تورم مناطق شهری اش بسیار بالا بوده است.

پایین ترین تورم سالانه مناطق شهری در استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم 35.7 درصد رقم خورده است. تورم سالانه مرداد در شهر های استان خوزستان نیز 37.2 درصد به ثبت رسیده که دومین تورم پایین به ثبت رسیده محسوب می شود. شهر های همدان نیز با تورم 37.4 درصد سومین استانی است که تورم بالایی را رقم زده است. بر این اساس می توان گفت شکاف بیشترین تورم مناطق شهری و کمترین تورم در مرداد ماه نزدیک به 11 درصد بوده، این شکاف برای مناطق روستایی به مراتب بیشتر است.

photo_2022-09-03_13-37-21

شکاف تورمی بین مناطق روستایی کشور

تورم سالانه کل در مناطق روستایی کشور 44.4 درصد به ثبت رسیده که به شکل قابل توجهی بالاتر از تورم میانگین کل کشور است. به طور متوسط روستاییان از نظر درآمدی ضعیف تر از شهر نشینان هستند و از همین رو اقلام خوراکی در سبد مصرفی شان سهم بیشتری دارد و چنانچه افزایش قیمت خوراکی ها بالا باشد مردمان مناطق روستایی فشار تورمی بالاتری را حس خواهند کرد. با توجه به اینکه در یکسال گذشته تورم خوراکی ها بالا بوده، باعث شده تورم در مناطق روستایی کشور نسبت به مناطق شهری و کل کشور بالاتر باشد. تورم سالانه در مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در مرداد 50.7 درصد برآورد شده، این نرخ بالاترین تورم سالانه در میان تمامی استان های کشور محسوب می شود. در جایگاه دوم نیز با تورم 49.4 درصد استان قزوین قرار دارد، استان مازنداران نیز سومین استانی است که تورم بالایی را در مرداد ماه به ثبت رسانده.

در میان مناطق روستایی تمامی استان های کشور، تورم سالانه همدان پایین ترین رقم به ثبت رسیده است، تورم روستاهای این استان 36.4 درصد برآورد شده است. استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز با تورم های 38.4 درصد و 39.8 درصد به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند. همانگونه که ارقام نشان می دهد اختلاف بالاترین تورم با پایین ترین نرخ در مناطق روستایی بالغ بر 14 درصد است در حالی که شکاف برای مناطق شهری به 11 درصد هم نمی رسید. این امر نشان می دهد فشار تورمی در مناطق روستایی کشور به یک نسبت توزیع نشده و تقریبا می توان گفت استان های برخوردار تر تورم پایین تری را به ثبت رسانده اند. این امر به همان علت پایین بودن سهم خوراکی ها در سبد مصرفی استان های پر درآمد تر است.

photo_2022-09-03_13-37-16