به گزارش اکوایران، ضریب جینی در سال گذشته 0.3938 برآورد شده که نسبت به سال 99 کمی کاهش یافته است، ضریب جینی عددی است بین صفر و یک و هرچه این شاخص به صفر نزدیک تر باشد به معنی بهبود وضعیت توزیع درآمد در جامعه است، بر این اساس می توان عنوان کرد که وضعیت نابرابری درآمدی در ایران در سال گذشته حداقل نسبت به سال 99 بدتر نشده است. تغییرات ضریب جینی در یک جامعه لزوما به معنی کاهش یا افزایش فقر نیست، چرا که این شاخص صرفا به نحوه توزیع درآمد در جامعه می‌پردازد و به عنوان مثال کاهش آن لزوما به معنی کاهش فقر در جامعه نیست.

ضریب جینی در مناطق شهری کشور نیز از 0.3835 در سال 99 به 0.3757 در سال گذشته کاهش یافته، به بیان ساده تر در سال گذشته وضعیت توزیع درآمد کمی در شهر های کشور بهبود پیدا کرده است. این وضعیت در نسبت دهک ها نیز در این مناطق از کشور دیده می شود، به گونه ای که در سال 99 نسبت هزینه ای دهک دهم به عنوان ثروتمند ترین دهک جامعه به دهک اول جامعه 12 بوده، بدین معنی که پر درآمد ترین دهک جامعه 12 برابر کم درآمد ترین دهک جامعه در سال 99 هزینه کرده، این رقم در سال گذشته به حدود 11.5 رسیده است.

کاهش شکاف درآمدی در مناطق شهری کشور

از تقسیم کل هزینه یک دهک به کل هزینه دهکی دیگر، نسبت های دهکی به دست می آید. از نظر مبانی اقتصاد، هزینه تابعی از درآمد است، از این رو می توان از شکاف هزینه ای بین دو دهک به شکاف و اختلاف درآمدی آن دو نیز رسید. آمار ها نشان می دهد نسبت هزینه ای ده درصد ثروتمند شهرنشین به ده درصد فقیر شهر نشین در کشور، 11.54 بوده، به بیان ساده تر در سال 1400 دهک دهم 11.5 برابر دهک اول هزینه یا درآمد داشته است. این رقم در سال 99 حدود 12.04 برآورد شده که در سال 1400 کمی کاهش را تجربه کرده است. توجه به این نکته ضروری است که نرخ پس انداز در دهک ها پر درآمد به شکل قابل توجهی بالاتر از دهک های کم درآمد است و دهک های فقیر قسمت عمده درآمد خود را صرف هزینه ها می کنند اما دهک های بالا قسمتی را به پس انداز اختصاص می دهد، پس در نتیجه نسبت درآمدی این دو دهک به احتمال زیاد از نسبت هزینه ای آن بیشتر خواهد بود.

نسبت هزینه ای بیست درصد پردرآمد مناطق شهری کشور نسبت به بیست درصد فقیر این مناطق در سال 1400 حدود 7 برآورد شده که نشان می دهد دو دهک دهم و نهم 7 برابر دو دهک اول و دوم در سال گذشته هزینه کرده اند. این شاخص در سال 99 حدود 7.24 بوده است. همین نسبت برای چهل درصد درآمد بالا نسبت به چهل درصد درآمد پایین از حدود 4 در سال 99 به 3.91 در سال گذشته رسیده است.

photo_2022-08-26_14-49-09

نسبت دهک ها در کل کشور

نسبت هزینه ده درصد ثروتمند جامعه به ده درصد فقیر در سال گذشته 13.4 بوده، به بیان دیگر ثروتمند ترین قشر کشور در سال گذشته حدود 13.5 برابر فقیر ترین دهک جامعه هزینه یا درآمد داشته است. آمار ها نشان می دهد این رقم نسبت به سال 99 کمی بهبود یافته، به گونه ای که این رقم در سال 99 نزدیک به 14 بوده است. این امر را می توان در راستای کاهش ضریب جینی در سال 1400 نسبت به سال 99 دانست. نسبت هزینه بیست درصد پر درآمد ایران نسبت به درآمد هزینه بیست درصد کم درآمد جامعه نیز در سال گذشته 7.94 برآورد شده، به عبارت دیگر دهک دهم و دهک نهم که ثروتمند ترین های جامعه محسوب می شود در سال گذشته حدود 8 برابر بیشتر هزینه کرده اند. این نسبت در سال 99 حدود 8.13 بوده که در سال گذشته کمی کاهش را تجربه کرده است.