به گزارش اکوایران،  روز گذشته شورای سردبیری خبرگزاری بلومبرگ با انتشار یادداشتی با عنوان «آمریکا باید خود را برای شکست در مذاکرات با ایران آماده کند»، به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داده است که با نگاهی خوش‌بینانه وارد مذاکرات [غیرمستقیم] با ایران نشود.

آمادگی آمریکا برای «شکست برجام»

در این یادداشت که توسط شورای سردبیری بلومبرگ تنظیم شده، با اشاره به پیش‌رفت‌ پرشتاب برنامه هسته‌ای ایران –از جمله به کار  بردن سانتریفیوژهای با سرعت بالاتر، غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت شصت درصد و تولید اورانیوم فلزی- به خصوص پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، نسبت به کم شدن فاصله ایران تا نقطه گریز هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران باور دارند که این دست مسائل باعث شده که ایران دست بالا را در مذاکرات داشته باشد.

3

بدین ترتیب نویسندگان بلومبرگ مدعی شده‌اند که یک توافق محدود هم نمی‌تواند خواسته ایالات متحده را برآورده سازد و دولت بایدن باید به دنبال توافق سخت‌گیرانه‌تری باشد. آن‌ها اذعان داشته‌اند که اگر این توافق حداکثری نباشد و نظارت‌های کافی را دربرنگیرد، قادر نخواهد بود که توانایی‌های ایران را مهار کند. بنابراین بلومبرگ توصیه کرده که آمریکا باید به دنبال توافقی حداکثری با ایران باشد.

شورای سردبیری بلومبرگ پیش‌‌بینی کرده که احتمال شکست مذاکرات با ایران کم نیست و در این خصوص به بایدن هشدار داده است. به همین منظور این شورا پیشنهادی را به دولت بایدن ارائه می‌دهد که مشابه کارزار فشار حداکثری است که در دوره دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی به راه افتاد. این در حالی است که به اذعان بسیاری از تحلیل‌گران و حتی مقامات دولت‌های غربی، سیاست فشار حداکثری در تحقق اصلی‌ترین هدف خود، یعنی فلج کامل اقتصاد ایران، ناکام ماند.

ظاهرا شورای سردبیری بلومبرگ نسبت به دشواری‌های عملی شدن چنین پیشنهادی آگاه است، چرا که در این خصوص به بایدن توصیه کرده خطوط قرمز خود را برای شرکای اروپایی و مقامات روسیه و چین مشخص کند. این شورا به بایدن تاکید کرده که برای دولت چین خط و نشان بکشد که اگر به سیاست خرید نفت به ایران ادامه دهد و خطوط قرمز تحریم را رعایت نکند، هر گونه افزایش تنش به زیان چین تمام خواهد شد، زیرا تنش‌های احتمالی به افزایش قیمت نفت منجر شده و یکی از بازنده های اصلی این ماجرا صنایع چینی خواهند بود.

اهرم فشاری در کار نیست

این در حالی است که ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده طی کنفرانس خبری شب گذشته ادعا کرده که اقدامات ایران در توسعه برنامه هسته‌ای‌اش «تحریک‌آمیز» و «نگران‌کننده» است. بنا بر گزارش رویترز، پرایس در این کنفرانس مدعی شده اقدامات ایران سودی برای این کشور ندارد و باعث نخواهد شد که اهرم فشاری در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد. او تاکید کرده دولت آمریکا همیشه به دنبال ادامه دیپلماسی بوده‌ تا ببیند مسائل باقی‌مانده را می‌تواند نهایی کند یا نه تا بتواند پیشرفت‌هایی را که در شش دور مذاکرات قبلی در وین به دست آمد را  ادامه دهد.

1 او ضمن رد شایعات مبنی بر تصمیم دولت آمریکا به کاهش تحریم‌ها جهت تشویق ایران به شرکت در مذاکرات، گفته آمریکا هیچ‌ اقدام یک‌جانبه‌ای برای ادامه مذاکرات انجام نمی‌دهد و بازگشت دوجانبه به نفع همه است. هم‌چنین او بار دیگر ادعا کرده که اقدامات ایران در مغایرت با اهداف اعلام شده مبنی بر بازگشت دوجانبه به برجام است و هشدار داد که در صورت تداوم این رویه این احتمال وجود دارد که شرایط به صورتی درآید که برجام برای آمریکا و شرکایش ارزشی نداشته باشد، هر چند او در ادامه تاکید کرد که هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.