به گزارش اکو ایران، همزمان با آمادگی چهره‌های ارشد دفاعی 50 کشور حامی اوکراین برای حضور در نشست تماس دفاعی و همچنین سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به پایتخت اتحادیه اروپا( بروکسل) جو بایدن در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان در اظهار نظری بی سابقه پوتین را چهره ای منطقی خواند که در ارتباط با جنگ اوکراین درگیر اشتباه‌های محاسباتی شده است.او همچنین تاکید کرد که برنامه ای برای دیدار با پوتین ندارد. عبارتی که مقام های ارشد کرملین نیز چهارشنبه آن را تایید کردند و گفتند مسکو نقشه راه و ابتکاری برای رایزنی پوتین و بایدن در حاشیه نشست گروه 20 در بالی اندونزی طراحی نکرده است.

هشدار درباره آخرالزمان هسته‌ای پوتین

جو بایدن در مصاحبه اختصاصی اش با خبرگزاری سی ان ان، اهداف پوتین از اعزام نیرو به اوکراین را غیر منطقی خواند و تاکید کرد که پوتین مخاطب اصلی اظهارات جنجالی اخیرش در ارتباط با جمع آوری کمک های مالی برای مقابله با تهدید هسته ای در مناقشه اوکراین و قرار گرفتن در مسیر آخر الزمانی بود.

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با جیک تپر، خبرنگار ارشد سی ان ان با اشاره ضمنی به اظهارات روز سه شنبه سرگئی لاوروف مبنی بر این که پوتین می تواند برای پایان یافتن جنگ اوکراین با بایدن دیدار داشته باشد، تاکید کرد: من با پوتین صحبت می کنم. او نمی تواند به راحتی و بدون آنکه تحت فشار قرار بگیرد یا مجازات شود در باب استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی صحبت کند، گویی که چنین اظهار نظرهایی عقلانی است.

بایدن همچنین هشدار داد که تداوم فعل و انفعال های تحریک آمیز در اوکراین می تواند یک «آرماگدون هسته ای» را به دستان پوتین رقم بزند. با این همه بایدن در ادامه خاطر نشان کرد که فعلا شواهدی برای تایید این ادعا در دست نیست. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به تپر گفت که هیچ برنامه ای برای دیدار با پوتین در حاشیه نشست گروه 20 در ماه آینده ندارد. با این همه او احتمال رایزنی درباب وضعیت بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال که به جرم نگهداری مواد مخدر در زندان روس ها است و به 9 سال حبس متهم شده را رد نکرد هرچند در این باره گفت که گفتگو در باب این زندانی آمریکایی و نبرد در اوکراین بستگی به فضای حاکم بر نشست دارد.  به نوشته سی ان ان مصاحبه بایدن با تپر تنها چند ساعت پس از دیدار رئیس جمهور با رهبران گروه هفت انجام شد؛ چهره هایی که بر تعهداتشان برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود تاکید کردند.

ابتکاری برای دیدار پوتین و بایدن وجود ندارد

سخنرانی بایدن با سی ان ان در حالی رسانه ای شد که کرملین روز چهارشنبه به واسطه پس لرزه های اظهارات لاوروف مبنی بر دیدار احتمالی بایدن و پوتین صراحتا اعلام کرد که مسکو برای چنین دیداری نقشه راهی ندارد و قرار نیست رهبران امریکا و روسیه در جریان گروه بیست که ماه اینده در اندونزی برگزار می شود، با یکدیگر ملاقاتی داشته باشند.

به نوشته آسوشیدتدپرس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در همین راستا گفت: نه روس ها و نه آمریکایی ها هیچ ابتکاری در باب سازماندهی تماس های دوجانبه در جریان نشست بالی ارائه نکردند.پسکوف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن در مصاحبه با سی ان ان که در جریان ان رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داده بود که استفاده از سلاح هسته ای علیه اوکراین می تواند پیامدهای هولناکی را به دنبال داشته باشد گفت که این اظهارات بخشی از لفاظی های هسته ای مضر و تحریک آمیز غرب است.

محورهای  نشست تماس  دفاعی اوکراین

همزمان با پیشروی نظامیان اوکراینی در منطقه خرسون و بازپس گیری پنج شهرک در این منطقه، وزیران دفاع و چهره های ارشد نظامی حدود 50 کشور چهارشنبه در مقرناتو و در قاب ششمین نشست گروه تماس دفاعی اوکراین گردهم جمع خواهند شد؛ ائتلافی به رهبری ایالات متحده که کمک های نظامی و بشردوستانه به کی یف ارائه می کند. ناظران می گویند محور اصلی این نشست ارائه کمک های امنیتی به اوکراین است. این نشست در شرایطی برگزار شد که آلمان برای نخستین بار سامانه ای موسوم به Iris-T SLM را با عبور از مرز لهستان در اختیار اوکراین قرار داد. نیویورک تایمز با استناد به اظهارات یکی از مقام های ارشد دفاعی ضمن حمایت از برگزاری چنین نشست هایی گفت که جنگ در اوکراین هنوز تمام نشده است و از همین رو حمایت های بین المللی از این کشور برای کمک به کی یف جهت دفاع از خود باید ادامه داشته باشد.

ناظران می گویند به احتمال بالا شرکت کنندگان در نشست گروه تماس دفاعی اوکراین در باب مقوله هایی که 28 سپتامبر در بروکسل میان مدیران تسلیحاتی بیش از 40 کشور مطرح شد، متمرکز خواهند شد؛ مباحثی که در جریان آن بر افزایش تولید مهمات برای اوکراین و تکمیل انبارهای تسلیحاتی ارسال شده به کی یف در طول هفت ماه تمرکز شده است.  لوید جی آستین، وزیر دفاع آمریکا برای حضور در این نشست سه شنبه وارد بروکسل شده است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگر مقام های بلندپایه پنتاگون نیز به او خواهند پیوست.

نشست های گروه تماس دفاعی اوکراین به بهانه حملات موشکی روسیه به نهادهای غیر نظامی برگزار می شود؛ حملاتی که به گفته پوتین به تلافی انفجار پل کرچ انجام شد.نیویورک تایمز در باب این نشست نوشت: قرار بر آن است که وزرای دفاع همه کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه در باب نحوه اجرای قطعنامه های تصویب شده در نشست ناتو که ماه ژوئیه در باب امنیت اروپا در مادرید تصویب شده بود، قابلیت های بازدارنده هسته ای ناتو، نوسازی ارتش کشورهای عضو و پرداختن به مقوله تهدید برای اتحاد را در دستور کار رایزنی های خود قرار دهند. این رایزنی ها تا پنجشنبه در مقر ائتلاف ادامه خواهد داشت. با این همه آنگونه که ناظران می گویند آستین قرار است پیش از بازگشت به واشنگتن  در نشستی با حضور 9 کشور عضو ناتو که مقام های دفاعی آن را جناح شرقی این نهاد نظامی در مرز روسیه می خوانند، شرکت کند.