به گزاش اکو ایران، چین، دوست و همراه استراتژیک روسیه، از حمله موشکی روسیه به شهرهای اوکراین نگران است. پس از آن که روسیه اهداف غیرنظامی را در اوکراین مورد هدف حملات موشکی قرار داده چین از بدتر شدن شرایط در اوکراین ابراز نگرانی کرده است. روسیه این حملات را در پاسخ به تخریب پل کلیدی روسیه به کریمه انجام داده‌است.

بنا بر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ، امروز در کنفرانس خبری‌اش گفت: ما نگران گسترش وضعیت فعلی هستیم و از گروه‌های درگیر -روسیه و اوکراین- می‌خواهیم اختلافشان را با دیالوگ و رایزنی حل کنند.

مائو در ادامه اضافه کرد: چین مایل است در همکاری با جامعه بین‌المللی نقش سازنده‌تری در کاهش سطح درگیری در اوکراین داشته باشد. او درباره‌ی اینکه چین چطور می‌خواهد این کار را انجام دهد توضیحی نداد.

این‌ها آخرین اظهارات پکن از نارضایتی‌شان از درگیری دنباله دار روسیه در اوکراین است، درگیری‌ای که بازار انرژی و غذا را بی‌ثبات کرده و نشانه‌ای از پایان آن پیش رو نیست. ماه گذشته ولادیمیر پوتین در ازبکستان به شی جین‌پینگ –رئیس جمهور چین- گفته بود «سوالات و نگرانی‌های» اودرباره‌ی حمله را درک می‌کند بدون آن‌که توضیح بیشتری درباره‌ی آن‌ها بدهد.

پس از آن که دو کشور پیش از شروع جنگ با هم اعلام «دوستی بدون محدودیّت» کردند چین از انتقاد عمومی از روسیه خودداری کرده بود. از آن زمان چین ادعا کرده آمریکا با گسترش پیمان ناتو روسیه را به سمت جنگ سوق داده است. درعین حال دیپلمات‌های چینی تئوری‌های توطئه‌ی روسیه مبنی بر این که آمریکا در اوکراین آزمایشگاه‌های سلاح بیولوژیکی دارد را تکرار کرده‌اند.

حملات موشکی این هفته روسیه به اوکراین شدیدترین این حملات از هفته‌های اوّل حمله بوده‌اند. بسیاری از رهبران کشورهای جهان این حملات را محکوم کرده‌اند. جو بایدن موشک‌باران غیرنظامیان را «وحشی‌گری محض» خوانده و اتحادیه اروپا اعلام کرده این حملات «جنایت جنگی» هستند.

رهبران گروه هفت قرار است فردا با ولودیمیر زلینسکی -رئیس جمهور اوکراین- طی تماس تلفنی درباره پاسخ خود به روسیه گفتگو کنند.