به گزارش اکوایران، پوتین بر این باور است که امارات متحده عربی می تواند نقشی مهم در تلاش ها برای دستیابی به یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ اوکراین ایفا کند.در چارچوب این قالب فکری می توان سفر محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی به مسکو را تبیین کرد هرچند در این باره نباید تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت که موجب افزایش بهای آن خواهد شد را نادیده گرفت؛ تصمیمی که خشم دولت بایدن و غرب را به دنبال داشت.

لاوروف از دیدار با بایدن گفت و پوتین دست به دامن امارات شد

فارغ از تنش های امروزه میان واشنگتن و پادشاهی های خلیج فارس، پوتین روز سه شنبه در شرایطی که نظامیانش برای دومین روز متوالی سراسر اوکراین و تاسیسات این کشور را هدف حملات موشکی شان قرار داده بودند با آل نهیان در سن پترزبورگ دیدار کرد و به شکلی ضمنی از قابلیت های ابوظبی برای یافتن راهی جهت خروج از بحران اوکراین گفت. النهیان بعد از این دیدار با انتشار پیامی در توئیترش ضمن اشاره به دیدارش با پوتین نوشت که ما در باب اهمیت مشارکت در گفتگوها برای کاهش تنش ها و دستیابی به راه حل دیپلماتیک به توافق رسیده ایم.همزمان سرگئی لاوروف نیز تاکید کرد که مسکو آماده بررسی هر پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ از جمله دیدار پوتین با بایدن است. با این حال او شانس یک راه حل دیپلماتیک را کم اهمیت جلوه داد و به تلویزیون دولتی این کشور گفت: ما باید دقیقا بدانیم چه پیشنهاد و گزینه ای روی میز قرار دارد.

سفر حاکم امارات متحده به روسیه آن هم در میانه تشدید حملات روس ها به مواضعی در اوکراین در حالی انجام شد که روسیه برای دومین روزمتوالی تاسیسات و مواضعاین کشور را هدف حملات موشکی اش قرارداده وهمزمان رهبران گروه هفت با حضور زلسنکی که به دنبال سلاح های بیشتری برای حراست از جغرافیای خود در برابر حملات است، کنفرانسی غیر حضوری و آنلاین برگزار کردند.هفته گذشته نیز جو بایدن در اظهار نظری بی سابقه در باب تهدیدهای پوتین مبنی بر توسل به سلاح هسته ای تاکتیکی هشدار داد و گفت این رخداد می تواند جهان را در آستانه شرایط آخر زمانی قرار دهد.

موانع احیای صلح

امارات متحده عربی و عربستان سعودی و ترکیه ماه گذشته به فرایند تبادل زندانی ها میان روسیه و اوکراین کمک کردند و از همین رو این قابلیت را دارند تا در جریان رایزنی های احتمالی میان کی یف و مسکو نقش میانجی را ایفا کنند. با این همه آنگونه که بلومبرگ هم در گزارش خود بدان اشاره کرده به واسطه پاره ای از مولفه ها، احتمال از سرگیری رایزنی های صلح میان روسیه و اوکراین بسیار کم رنگ است. یکی از این دلایل، تصمیم روسیه و امارات و سایر کشورهای اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است؛ تصمیمی که با هدف افزایش بهای نفت، ایالات متحده و بازارهای جهانی را به چالش کشید و شوکی ناگهانی به قیمت نفت وارد کرد آن هم در شرایطی که نگرانی ها جهانی درباره تورم بالا افزایش یافته است.

دومین مقوله ای که می تواند به سان مانعی در برابر رایزنی های صلح قلمداد شود، تصمیم عجولانه پوتین برای الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک خود است؛ چهار منطقه ای که بخش عمده ای از آنها در اختیار نظامیان اوکراینی قرار دارد. الحاق این چهار منطقه از منظر سازمان ملل غیر قانونی است و توسط اوکراین و متحدان غربی اش که متعهد به ارائه کمک های مالی و نظامی به کی یف هستند، به چالش کشیده شده است.زلنسکی که بعد از الحاق چهار منطقه، فرمانی مبنی بر رد گفتگوها با پوتین را صادر کرده در سخنرانی ویدئوی اش در نشست اضطراری گروه هفت بار دیگر تکرار کرد که تا مادامی که پوتین رهبری روسیه را عهده دار است، رایزنی ها با این کشور آینده ای نخواهد داشت. او گفت که گفتگوها با رهبری دیگر در روسیه یا در پیکربندی متفاوت امکان پذیر خواهد بود.نیروهای اوکراین برخی از مناطقی را که روسیه مدعی است متعلق به این کشور است را پس گرفتند و متعهد شده اند که نظامیان روس را از تمام اراضی خود از جمله کریمه وادار به عقب نشینی کنند.

 موفقیت های نظامیان اوکراینی در میدان نبرد موجب شد تا پوتین ماه گذشته فرمان بسیج عمومی 300 هزار نیروی دخیره را صادر کند تابدین طریق بتواند ساختار نظامی کشورش را تقویت نماید. امروز به واسطه حملات موشکی برق اسیای روسیه به اوکراین در ازای انفجار کرچ، شرایط برای هرگونه رایزنی جهت صلح دشوارتر شده است.روسیه انگشت اتهام را به سوی غرب بالاخص ایالات متحده نشانه گرفته و می گوید حمایت های هوایی دفاعی نظامی این گروه بازیگران از اوکراین صرفا نبرد را طولانی تر خواهد کرد.