به گزارش اکوایران، هم‌زمان با تدوم نبرد در اوکراین و تلاش غرب برای یافتن انرژی های جایگزین روسیه،اوپک پلاس تصمیم گرفته تا تولید نفت را کاهش داده تا بدین طریق بهای انرژی که در اختیار دارد، افزایش یابد؛ تصمیمی که خلاف توافق ادعایی بایدن با بن سلمان در جریان تور خاورمیانه رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و سفرش به ریاض قلمداد می شود.از همین رو بارسانه ای شدن این خبر، دولت آمریکا تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را "کوته فکری" و "اشتباه" توصیف کرد و آن را اقدامی در اتحاد با روسیه خواند آن هم در شرایطی که بهای نفت در واکنش به این تصمیم در بازارهای جهانی انرژی به سرعت بالا رفت.

بهای رویارویی با ریاض 

 تصمیم اوپک پلاس برای کاهش قابل توجه بهای نفت موجب افزایش نگرانی ها در واشنگتن شد؛ از همین رو برخی از قانونگذاران دموکرات در تلاش هستند تا تمام نیروهای آمریکایی را از عربستان سعودی و امارات متحده خارج کنند. به باورشان تصمیم اتخاذ شده دراوپک پلاس اقدامی خصمانه علیه ایالات متحده و سیگنالی واضح از جانب دو کشور بزرگ خلیج فارس است مبنی بر این که در شرایط کنونی و همزمان با تداوم نبرد علیه اوکراین و فارغ از پیشنهادهای بایدن، این دو در کنار روسیه قرار گرفته اند.سی ان ان با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به این مقوله نوشت که مواضع نمایندگان آمریکایی بیش از آن که از منظر فنی قابل تامل باشد سیاسی است. تصمیم اتخاذ شده در اوپک پلاس طبیعتا به ایالات متحده آسیب می رساند با این همه نمی توان این واقعیت را انکار کرد که کشورها در راستای منافع و استراتژی های ملی خوددشان تصمیم سازی می کنند. علاوه بر این، روبارویی با ریاض چندان به نفع واشنگتن نخواهد بود چرا که همانگونه که سناتور دیک دربین استدلال کرده، تصور سیاست خارجی ایالات متحده بدون اتحاد سعودی غیر واقعی است و برخی از منافع ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه را به خطر می اندازد.

نوش داروی دیرهنگام

برخی از تحلیلگران بر این باورند که موضع گیری بایدن در جریان کارزار ریاست جمهوری موجب شد تا در شرایط کنونی ریاض با مسکو در این باره هم صدا شود. بایدن پس از پیروزی نیز در برابر عربستان شمشیر را از رو کشید اما پس از وقوع بحران اوکراین و برجسته شدن نقش انرژی های جایگزین، در جریان تور سفرهای خاورمیانه ای اش، عربستان را بعد از اسرائیل به عنوان مقصد دوم سفرهایش برگزید.رخدادی که به از منظر ناظران نوش دارویی دیرهنگام بود. این گروه می گویند اگر بایدن از همان ابتدا روابطش با پادشاهی سعودی را به گونه ای متفاوت بازتعریف می کرد، ماحصل تصمیم سازی های بایدن، بازی با حاصل جمع صفر نبود.امروز آنگونه که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن و برایان دیز، مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کردند، جو بایدن از تصمیم اخیر اوپک پلاس ناامید شده آن هم در شرایطی که اقتصاد جهانی با تداوم تاثیر منفی حمله روسیه به اوکراین مقابله می کند.

جهان براساس واقعیت ها اداره می شود

 سی ان ان نوشته، سناریویی را لحاظ کنید که بر مبنای آن عربستان و امارات با لحاظ کردن این بیانیه به ناگاه مواضعشان را تغییر دهند. بدون شک پادشاهی عربستان و امارات که امروز از تلاش های دولت بایدن برای توافق ( به ادعای این گروه از بازیگران ضعیف، کوتاه و خطرناک) با ایران ناراضی هستند، طبیعتا برای عقب نشستن از تصمیم اتخاذ شده، امتیازهایی را طلب خواهند کرد.سوال این است، دولت بایدن قادر است متعهد شود که خواسته های کشورهای حاشیه خلیج فارس را محقق نماید؟ آن هم در شرایطی که تهران آماده توافق باشد. باور چنین قاعده ای سخت است. امروز بایدن تلاش دارد خلاف نمایندگان آمریکایی از اتخاذ موضع رادیکال در برابر کشورهای عرب خودداری کند چرا که به خوبی می داند خروج نظامیان آمریکایی از عربستان و امارات صرفا زمینه ساز بی ثباتی بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهوری ایالات متحده به درستی می داند که روابطش با متحدان شدر خاورمیانه یا حتی شرق آسیا و هر بخش دیگری از جهان، به سان خیابان دو طرفه ای است و مبتنی بر اصل هزینه و فایده قابل تبیین است.بایدن امروز بر جایگزین های احتنمالی انرژی بالاخص بعد از تصمیم اخیر اوپک پلاس تاکید دارد. در شرایط کنونی غرب بالاخص اروپا در آستانه زمستانی سرد قرار دارند. پس باید فعلا صحبت از توسل به انرژی های پاک را کنار گذاشت و از کشورهای تولید کننده انرژی خواست تا تولید را افزایش دهند؛ حربه ای که طبیعتا به سیاره خاکی مان کمک نخواهد کرد؛ چرا که دنیای امروز هنوز به سوخت های فسلی معتاد است. از طرفی دیگر تصمیم اوپک پلاس ثابت کرد که زمانش فرا رسیده که این حقیقت را بپذیریم که جهان براساس واقعیت ها اداره می شود نه آرامان ها.