به گزارش اکو ایران: کره شمالی برای چندین دهه است که آزمایش های تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک اش را برخلاف قوانین و هنجارهای بین المللی ادامه می دهد. اما در سال جاری، کیم جونگ اون سرعت پرتاب ها و آزمایش را بیشتر کرده تا جایی که پیونگ یانگ تنها در دو هفته گذشته 12 موشک پرتاب کرد، که یکی از آنها بر فراز ژاپن پرتاب شد و موجب گشت تا نگرانی ها درباره ماحصل سیاست های ماجراجویانه «اون» افزایش یابد. اخیرا نیز این کشور همزمان با برگزاری رزمایش نظامی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بار دیگر موشک پراکنی هایش را آغاز کرده است؛ رخدادی که به باور بسیاری زمینه ساز بازگشت التهاب به شبه جزیره شده است.

زرادخانه هسته ای؛ اهرمی برای چانه زنی

ناظران درباره چرایی تشدید حملات موشکی کره شمالی می گویند که دلیل اصلی این ماجراجویی شکست دیپلماسی است. با این همه هستند کسانی که باور متفاوتی دارند و معتقدند آزمایش های پی در پی تسلیحاتی بخشی از اهداف بلند مدت « کیم» است. رهبر کره شمالی می خواهد قابلیت های هسته ای و موشکی کشورش را در راستای سیاست بازدارندگی و مهار و جهت دفاع شخصی گسترش دهد. چو سانگ هون، رئیس دفتر نشریه تایمز در سئول در گفتگو با نیویورک تایمز در این باره گفت: کیم جونگ اون ممکن است بخواهد از موشک ها و قابلیت های هسته ای اش به عنوان ابزار و اهرم چانه زنی برای گرفتن امتیازهای دیپلماتیک و اقتصادی از ایالات متحده و متحداتنش استفاده کند.بالاخص آن که این کشور به واسطه قطعنامه سال 2017 سازمان ملل از صادرات کالاهای اساسی چون زغال سنگ، سنگ آهن و منسوجات منع شده است؛ محدودیت هایی که به اقتصاد این کشور آسیب جدی زده است. او در ادامه افزود: کره شمالی در شرایط کنونی به شدت منزوی و از آینده اش نامطمئن است؛ این انزوا و ناامیدی بعد از به بن رسیدن نشست های دیپلماتیک رهبر این کشور با دونالد ترامپ افزایش یافته است.در چنین شرایطی رهبر کره شمالی باور دارد که باید برای داشتن دست بالا  در جریان رایزنی ها  زرادخانه هسته ای و موشکی عمیقی داشته باشد.

کره شمالی می خواهد به عنوان یک قدرت هسته ای به رسمیت شناخته شود با این همه به باور گروهی از تحلیلگران اگر ناچار شود پشت میز مذاکره قرار بگیرد پیشنهاد خواهد کرد تا زرادخانه سلاح های هسته ای کوتاه برد را برای خودش نگاه دارد، زرادخانه ای که باز هم برای او خاصیت بازدارندگی دارد. در چنین شرایطی پیونگ یانگ شاید حاضر شود در ازای امتیازهای اقتصادی دریافتی از واشنگتن از توانایی موشکی با برد بالاتر خود دست بکشد.  چو سانگ هون در پاسخ به سوال نیویورک تایمز که از او پرسیده بود؛ جامعه بسته کره شمالی را تبیین کند، گفت: بهترین راه درک سیاست های کره شمالی دنبال کردن اخبار رسانه های دولتی این کشور است. باید به خوبی بتوانیم تبلیغات را بررسی کرده و ببنیم که دولت در چارچوب اخبار و برنامه های تبلیغاتی اش چه می گوید. اینگونه قادر خواهیم بود تا درک درستی از زمینه های ایدئولوژیک، تاریخی و دیپلماتیک این کشور داشته باشیم.

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به مواضع کره جنوبی درباره فعل و انفعال های تحریک آمیز همسایه شمالی اش گفت: حقیقتا مردمان ساکن در کره جنوبی، سئول از پرتاب های موشک های بالستیک و فعالیت های هسته ای پیونگ یانگ چندان نگران نیستند. آنها امروز بیش از همه از سیاست های نادرست داخلی و چالش ها و مشکلات اقتصادی خشمگین اند و این حقیقتی است که رهبران سئول بدان آگاه هستند با این همه تلاش دارند تا برجسته کردن فعالیت های هسته ای کره شمالی و تهدید به حمله هسته ای قریب الوقوع از جانب همسایه شمالی خود انتقادها را تحت الشعاع قرار دهند.