به گزارش اکوایران: جمهوری خواهان دقیقا یک ماه قبل از برگزار انتخابات میان دوره ای برای به دست آوردن کرسی های مجلس نمایندگان خیز برداشتند همزمان نبردی شدیدی نیز برای به دست آوردن اکثریت کرسی های سنا دیده می شود، به همین دلیل ایالت های اصلی به میدان رویارویی دو جناح تبدیل شده و کوهی از تبلیغات شهروندان ساکن این ایالت ها را هدف قرار داده است. تقریبا برای دو دهه در جریان انتخابات میان دوره ای، دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به شکلی متوالی جانشین یکدیگر شده اند. بااین همه پیش بینی نتایج کارزار بسیار دشوار است بالاخص بعد از نتایج انتخابات میان دوره ای سال 2018 و در اقلیت گرفتن جمهوری خواهانی که اکثریت کرسی را در اختیار داشتند. از همین رو می توان گفت دموکرات ها که امروز هم اختیار کاخ سفید را بر عهده دارند و هم کنگره، نمی توانند نسبت به نتایج کارزار پیش رو چندان هم خوش بین باشند.

رقابت در فضایی قطبی شده

امروز سه ایالت جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا به واسطه آن که هدف حجم فزاینده ای از تظاهرات و تبلیغات قرار دارند به عنوان کانون مبارزه سنا قلمداد می شوند. آنگونه که نشریه نیویورک تایمز نوشته است: دو حزب از بسیاری از جهات بیش از آن که در باب سیاست های خاص اختلاف نظر داشته باشند، در باب فهرست  کاملا متفاوتی از چالش ها و تهدیدها رویاروی هم قرار گرفته اند.در یک طرف جمهوری خواهان رای دهندگان را با ارائه پیام هایی در باب اقتصاد ضعیف، جنایت های هولناک و تورم فزاینده و رئیس جمهوری منفعلانه بایدن به تفکر وامی دارند و در طرف دیگر دموکرات ها با هشدار در باب سلب حق سقط جنین و شبح متحدان دونالد ترامپ در برابر تبلیغات منفی رقیب گرفته اند.هر دو حزب پیام های خود را برای جذب آرای رای دهندگان حومه شهرها، بالاخص زنان که با ارزش ترین بلوک در رای دهندگان قطبی شده قلمداد می شوند، ارسال می کنند.

وضعیت متزلزل حزب دموکرات

ناظران می گویند در شرایط کنونی، چالش دموکرات ها این است که هیچ حاشیه ای برای خطا ندارند. آنها با داشتن اکثریت سنا و مجلس نمایندگان، به واسطه عدم محبوبیت بایدن با چالشی جدی روبرو هستند. از همین رو ناظران با استناد به گفته پیتر هارت که با اشاره به نتایج یک نظرسنجی قدیمی از حزب دموکرات گفته بود که حتی کوچک ترین لرزش، دموکرات ها را در اقلیت قرار خواهد داد، می گویند که وضعیت حزب دموکرات بسیار متزلزل است. در شرایط کنونی جمهوری خواهان بیش از دموکرات ها برای تصاحب کرسی های مجلس نمایندگان خوش بین هستند از همین رو الیز استفانیک، نماینده نیویورک، رئیس کنفرانس جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در مصاحبه ای با اشاره به انتخابات میان دوره ای پیش رو از آن تحت عنوان« سونامی قرمز» یاد کرد و گفت: تصور می کنم ما می توانیم با به دست آوردن بیش از 35 کرسی اکثریت را از آن خود کنیم، بیشترین اکثریت از زمان رکود بزرگ. جمهوری خواهان در واقع به یک موج قرمز نیاز دارند تا از اکثریت 220 عضو فعلی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به نفع خود استفاده کنند.

شانس پیروزی جمهوری خواهان بیشتر است

به گفته تحلیلگران سیاسی که رقابت ها را ارزیابی می کنند، در شرایط کنونی برای این که دموکرات ها بتوانند قدرت را حفظ کنند باید تقریبا 80 درصد آرای مناطق میدان نبرد را از آن خود کنند. به باور دن کانستون، رئیس صندوق رهبری کنگره اگر جمهوری خواهان هر کرسی را که ترامپ تصاحب کرده بود را همزمان با کرسی هایی را که بایدن به دست آورده با پنج درصد یا کم تر به دست بیاورند، قادرند با به دست آوردن 224 کرسی و اکثریت محدود،پیروز کارزار شوند. این چهره سیاسی گفت: محیط سیاسی حاکم به طرق مختلف در این چرخه در حال حرکت است و مسائل متضاد بیشتری وجود دارد که هر دو حزب را درگیر و همزمان پر انرژی نگاه می دارد.

فعلا  جمهوری خواهان با به چالش کشیدن دموکرات ها در باب مقوله افزایش جرم و جنایت، جایگاه خود را در رقابت های مهم سنا در نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین بهبود بخشیده اند. با این همه این دستاوردها تا حدی با مبارزه های چندین نامزد جمهوری خواه از جمله آنهایی که در اریزونا و جورجیا هستند، خنثی شده است. یکی از مهم ترین تحولات سنا در نیوهمپشایر رخ داد؛ جایی که جمهوری خواهان دون بلدوک را در ماه سپتامبر و علیرغم هشدارها درباره ایده های دیوانه کننده اش، نامزد کردند. از همین رو سناتور ریک اسکات، رئیس کمیته ملی سناتورهای جمهوری خواه در مصاحبه رادیویی اخیرش، نیوهمشایر را در میان پنج منطقه پر فرصت برتر حزب قرار نداد.

کارزاری تاریخی

تحلیلگران می گویند حزب جمهوری خواه امروز با چالش کیفیت نامزدهای خود دست به گریبان است. استراتژیست های جمهوری خواه سنا امروز به دنبال کنترل مجلس به ویژه در نوادا و جورجیا هستند، دو منطقه ای که دموکرات ها نیز می خواهند اکثریت ارایشان را از آن خود کنند. حال هر کدام از دو حزب اگر بتوانند این دو ایالت را از آن خود کنند، قادرند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهند. هر دو حزب همچنین به دنبال گسترش دامنه نفوذ جغرافیایی شان در سراسر ساختار فدرال هستند و از همین رو یکی از چهره های پر قدرت دموکرات به تازگی پول زیادی را برای تبلیغات در کارولینای شمالی هزینه کرده و جمهوری خواهان نیز همزمان تلاش دارند تا شانس خود را در کلرادو افزایش دهند. میلیون ها دلار هم برای تبلیغات با تمرکز بر کرسی های جمهوری خواهان در اوهایو و فلوریدا  هزینه می شود. گای سیسیل، یکی از فعالان کهنه کار در عرضه انتخابات در این باره گفته: کارزار پیش رو، عجیب ترین کارزار میان دوره ای است که شاهدش خواهیم بود. چرا که دو چیزدر تضاد با یکدیگر قرار دارند. شما در یک طرف تاریخ را دارید که تداعی کندده رخدادهای بسیاری است و در طرف دیگر آمار و داده های رقبا، آن هم در شرایطی که انتخابات بسیار نزدیک است.

امروز فضای سیاسی حاکم به نفع دموکرات ها نیست آن هم به واسطه سیاست های منفعلانه بایدن. محبوبیتش رئیس جمهوری  همچنان پایین تر از 40 درصد است یا در همان محدوده قرار دارد.از همین رو دموکرات ها تلاش دارند تا کارزار پیش رو را در قاب همه پرسی میان جمهوری خواهان و دموکرات ها تعریف کنند تا بدین طریق بتوانند راه میان بری را برای داشتن دست بالا داشته باشند. هرچند آنگونه که روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی گفته است: بعید است که شهادت علیه ترامپ بتواند به افزایش حمایت ها از بایدن بیانجامد.