رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه مدعی نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به شناورهای جنگی این کشور در منطقه غرب آسیا شدند.

 به گزارش فارس یک مقام نظامی آمریکایی به روزنامه «واشنگتن پست» گفته است: «۳ قایق تندروی تهاجمی ایرانی به طور خطرناکی به دو کشتی آمریکایی در منطقه خلیج فارس نزدیک شدند».

بر اساس این گزارش، این مقام نظامی که نام یا سمتش فاش نشد، ادعا کرد: «قایق های ایرانی پس از اینکه یکی از کشتی‌ها سیگنال هشدار داد، منحرف شدند».

واشنگتن پست به نقل از این مقام نظامی نوشته است: «رفتار نیروی دریایی ایران خطرات اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش داده است. ما به پرواز و دریانوردی در هر منطقه‌ای که قوانین بین‌المللی اجازه دهد ادامه خواهیم داد».

به گفته این مقام آمریکایی، کشتی گشت «یو.اس.اس سیراکو» از کلاس سایکلون و کشتی حمل‌ونقل سریع «یو.اس.اِن.اس چاکتاو» در حال عبور از آب‌های خلیج فارس بودند که سه قایق تندروی تهاجمی ایرانی به سیراکو نزدیک شدند.

طبق این گزارش، قایق‌های ایرانی تا فاصله ۴۷ متری چاکتاو نزدیک شدند که باعث شد کشتی سیراکو منور اخطار شلیک کند.

سرهنگ «جوزف بوچینو» سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام در واکنش به این اتفاق مدعی شده است: «اقدامات نیروی دریایی ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای یا ایمن دریانوردی نبوده و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش می‌دهد».

به گته بوچینو «نیروهای سنتکام به پرواز، کشتی‌رانی و عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد و در عین حال ثبات منطقه‌ای را ارتقا می‌دهند، ادامه خواهند داد»

واشنگتن پست همچنین به نقل از مقامات آمریکایی نوشته اقدام قابل توجه روز دوشنبه که حدود یک ساعت به طول انجامید، با خروج شناورهای ایرانی از منطقه به پایان رسید».

بر اساس گزارش‌ها، سال گذشته هم آمریکا مدعی شد، سه فروند کشتی تندرو ایرانی به طور مشابه بر روی دو کشتی آمریکایی که در آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس گشت‌زنی می‌کردند، تا فاصله 63 متری نزدیک شدند و کشتی‌های آمریکایی در واکنش به شلیک گلوله‌های هشدار روی آوردند.

در سال 2020، ایالات متحده 11 کشتی ایرانی را به انجام حرکات "ناامن و غیرحرفه ای" متهم کرد که در اطراف کشتی های آمریکایی گشت می زدند.

ایالات متحده همچنین هواپیماهای ایرانی را به مانورهای تهدیدآمیز و خطرناک علیه کشتی های آمریکایی در آب های بین المللی متهم کرده است.