روز دوشنبه، سکه امامی از دو جهت مختلف تحت فشار قرار گرفت که به زیر مرز حیاتی ۱۳ میلیون تومانی برود. با این حال،‌ فلز گران بهای داخلی در معاملات اعتباری توانست هم چنان خود را بالای مرز ۱۳ میلیون تومانی نگه دارد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که ارزش ذاتی سکه دیروز حتی محدوده ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را از دست داد.

Untitled-151

روز یک شنبه از یک سو در بازار داخلی، دلار در جهت کاهشی قرار گرفت و محدوده ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومانی را از دست داد. در سوی دیگر در بازارهای جهانی،‌اونس طلا در شروع سال ۲۰۲۲ گرایش زیادی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد و در مقطعی حتی به زیر مرز حساس هزار و ۸۰۰ دلاری رفت. افت هم زمان اونس طلا و دلار موجب شد که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان افت کند. به این ترتیب، فاصله قیمت بازاری و ارزش ذاتی سکه به بالای ۶۰۰ هزار تومان رسید و حباب فلز گران بهای داخلی وارد محدوده ۵ درصدی شد.

به باور برخی تحلیل گران حباب ۵ درصدی نشان می دهد که خرید در بازار سکه پرریسک است، عاملی که موجب می شود بازیگران بزرگ تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در این بازار را نداشته باشند. برخی از سکه بازان در حال قمار بزرگی هستند که اگر به نتیجه نرسد، با ضرر سنگینی مواجه خواهند شد. در کنار این با توجه به حباب یاد شده بازار به سرعت توان بازیابی خود و حرکت به سوی سطوح قیمتی بالاتر را نخواهد داشت. به نظر می رسد در چنین وضعیتی معامله گران تمایل بیشتری داشته باشند که به جای سکه در بازار دلار سرمایه گذاری کنند.

1-01