۴۹ سال پیش در چهارم بهمن ‌ماه، مطالعات اولیه احداث مترو در تهران کلید خورد.

خبر تولید وینستون و مارلبروی ایرانی از سال آینده ۱۳۵۱ هم خبری بود که در پنجم بهمن ‌ماه ۱۳۵۰ رسما اعلام شد.

و اما ۱۹ سال پیش هم، خودروی سمند با شعار «جهانی شدن» در کشور تولید شد. 

«سفر در زمان» را پنجشنبه شب ‌ها از اکوایران دنبال کنید.

 

استارت راه اندازی مترو

طی هفته ای که گذشته استارت راه اندازی مترو زده شد. البته ۴۹ سال پیش؛ زمانی که سازمان برنامه در جهت رفع مشکل ترافیک تهران، ماطالعات مشترکی را با شهرداری آغاز کرد.

چهارم بهمن ماه ۱۳۵۰ اعلام شد، طی هفته جاری دو کمیته مخصوص بررسی مشکلات حمل و نقل و ترافیک تهران تشکیل شده

اما در همین سال و همین روز، خبر تولید وینستون و مارلبروی ایرانی از سال آینده یعنی ۱۳۵۱ هم رسانه ای شد. سیگارهای وینستون، مارلبرو و کنت از اواخر سال ۴۹ وارد کشور شدند تا ضمن کسب درامد برای دولت، از قاچاق سیگار خارجی جلوگیری شود.

تا اینکه در چهارم بهمن ماه ۱۳۵۰ مدیرعامل دخانیات اعلام کرد: ماشین‌آلات کارخانه تولید این دو نوع سیگار نیز خریداری شده و به‌زودی در دخانیات نصب خواهد شد.

بودجه ۳۰۰ میلیاردی!

به پنجم بهمن ماه دهه ۶۰ می رویم. روزی که بودجه سال ۶۱ دولت تقدیم مجلس شد. شاید جالب باشد بدانید در آن زمان بودجه عمومی ۳۰۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. رقمی که برای بودجه ۱۴۰۰ – ۸۴۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده. یعنی ۲۸۰۰ برابر

ارز تک نرخی

به حدود ۱۰ سال قبل بر می گردیم. ششم بهمن ماه ۹۰ که رئیس کل بانک مرکزی نوید ارز تک نرخی را داد و رسما اعلام کرد تا ۴۸ ساعت اینده ارز تک نرخی می شود و به هر میزان برای مصارف مختلف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. ارزی که پس از ده سال همچنان چندنرخیست و بساط رانت به راه انداخته

 

خط تولید سمند در استانه بهره برداری قرار گرفت

هشتم بهمن ۱۳۸۰ مدیرعامل ایرانخودرو از بهره برداری خط تولید سمند در هفته اینده خبر داد. از این خودرو به عنوان بزرگترین طرح صنعتی کشور و اولین گام برای جهانی شدن ایران خودرو یاد شد. اتفاقی که هنوز بعد از حدود ۲۰ سال در صنعت خودروسازی رخ نداده و همچنان برای آزادسازی واردات و ایجاد رقابت مقاومت می شود.