۸ آذر : ایران در در مناقصه لوله کشی آب عربستان

پنجاه سال پیش هشتم آذرماه ایران مدارک لازم برای شرکت در مناقصه لوله کشی آب عربستان و شیخ نشین ابوظبی را ارسال کرد، در آن سال ها ابوظبی لوله کشی آب نداشت و عربستان هم در شهرهای اصلی دارای لوله کشی محدود بود، البته ایران برنده این مناقصه نشد اما همین که در ان سال های آمادگی احداث خط لوله آب عربستان و ابوظبی در ایران وجود داشته به خودی خود جالب است.

هشتم آذر ده سال بعد هم موضوع جالبی برای مرور دارد، اینکه در جریان افزایش قیمت برنج ایرانی، روزنامه های قیمت مصوب برنج را اعلام کردند،‌ قیمتی که حالا برای ما خنده دار است یعنی ۲۱ تومان برای گران ترین و مرغول ترین برنج شمال در حالی که این روزها قیمت همان برنج به کیلویی ۳۵ هزار تومان هم می رسد.

 

۹ آذر : مقدمات فروش اوراق سلف نفتی در دوره احمدی نژاد

قیمت هر گرم طلا طی همین چند هفته اخیر نزدیک ۳۰۰ هزار تومان پایین آمده اما وقتی به ۵۰ سال پیش برویم می بینیم افزایش صد هزارتومانی هر کیلو طلا صدای روزنامه ها را درآورده است. جالب اینکه در آن روزها اصلا گرم طلا بین مردم مهم نبود و طلا مثقالی معامله می شد و قیمت هر مثقال طلا که بیشتر ۴ و نیم گرم است، ۵۴ تومان بوده

نهم آذر ده سال پیش هم اتفاق مهمی افتاده که برایمان ماجرای تازه ای را یادآوری می کند، آن  روز دولت احمی نژاد اعلام کرد که در حال آماده سازی مقدمات فروش اوراق سلف نفتی است، کاری که طی یک سال گذشته هم بارها درباره اش حرف زده شده  و حتی خبرهایی از گنجاندن درآمدهای حاصل از آن در بودجه ۱۴۰۰ هم شنیده می شود.

 

۱۰ آذر : تشکیل شورای عالی اسلامی نظارت بر توزیع عادلانه کالا

از آنجایی که دغدغه نظارت بر قیمت و توزیع کالا دغدغه ای به اندازه عمر دولت ها در ایران است، چهل سال پیش در تاریخ دهم آذر شورای عالی اسلامی نظارت بر توزیع عادلانه کالا در استان تهران تشکیل شد. همان روز هم اعلام شد که ۴۷ محتکر و گرانفروش دستگیر شده اند.

۳۰ سال بعد یعنی در دهم آذر سال ۹۰ مرور خبرها درباره قیمت دلار هم جالب به نظر می رسد، وقتی که قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۱ دلار رسید و این خبر در روزنامه های ایران جای قابل ملاحظه ای پیدا کرد.

 

۱۱ آذر : بررسی طرحی برای پرداخت یارانه ۲۰ و افزایش قیمت بنزین

 سال پیش در روز یازدهم آذر روزنامه خبر دادند که دولت در حال بررسی طرحی برای پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم است و می خواهد کم کم قیمت بنزین را به لیتری ۸۰ تومان برساند  همان موقع هم صحبت هایی از اهمیت رسیدن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس شنیده می شد که آن زمان با توجه نرخ ارز ۱۵۰ تومان بود. در آن سال قیمت بنزین در ایران لیتری ۳۸ تومان بود.

۱۲ آذر  : تصمیم تشکیل وزارت خانه های صنعتی!

مرور صفحات اقتصادی روزنامه های ۴۰ سال پیش در تاریخ ۱۲ آذر نشان می دهد که ان روزها بحث تشکیل سه وزارت خانه جدا برای رسیدگی به موضوع صنعت داغ بود و عده ای در دولت و مجلس دنبال ایجاد وزارت صنابع سنگین، وزارت صنابع غذایی و وزارت صنایع عمومی بودند این نگاه بعدتر کاملا تغییر کرد و نگاه ها به سمت کوچک کردن دولت و تجمیع وزارت خانه ها رفت.

 

۱۳ آذر : تعیین قیمت همه چیز بر عهده تولید کننده ها خواهد

خودتان در جریان رشد عجیب و غریب تکنولوژی در سال های اخیر هستید اما حتما برایتان جالب خواهد بود که وجود ۷۵ کامپیوتر در سرتاسر ایران توانست در روزنامه های ۱۳ آذر سال ۱۳۵۰ به عنوان خبری مهم منعکس شود

چهل سال بعد یعنی در تاریخ ۱۳ آذر سال ۹۰ دولت در کوران افزایش قیمت ها اعلام کرد که می خواهد تا انداره ای بازار را آزاد بگذارد و تعیین قیمت همه چیز بر عهده تولید کننده ها خواهد بود البته غیر از خودرو، بماند که مستثنی کردن خودرو به خودی خود جالب است اما بد نیست بدانید که این روش اصلا رنگ اجرا به خودش ندید و در تمام این سال ها قیمت بسیاری از کالاها به ویژه اقلام اساسی و مصرفی از بالا تعیین شد.