رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران با موضوع حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی، از حمایت از صرافی های ارز دیجیتال گفت.

صرافی ارز دیجیتال یا پلتفرم تبادل رمز ارز؟

در خبرهای منتشر شده به جای استفاده از عبارت "صرافی" از کلمه "پلتفرم" استفاده شده است که خود نشانه‌های زیادی دارد. از جمله اینکه شاید رگولاتورهای ایران خط مرزی بین کسب‌ و کارهای پلتفرمی و پایپ لاینی کشیده اند و رسما صرافی‌ های ارز دیجیتال را پلتفرم می‌‌دانند. موضوع اصلی به محدوده مسئولیت‌های این دو نوع کسب‌ و کار بر می گردد؛ پلتفرم ها معمولا مسئولیت‌های کمتری در قبال خدمات ارائه شده در بستر خود دارند. علاوه بر این شاید چون تمامی کریپتوکارنسی ها ماهیت پولی و ارزی ندارند استفاده از کلمه پلتفرم مناسب‌تر باشد، هرچند خرید و فروش کریپتوهای لیست شده در این کسب‌وکارها، رسما به معنی انتقال ارزش است.

ببینید: تفاوت کسب و کارهای پلتفرمی و پایپ لاینی چیست؟

حال باید دید در آینده آیا در متن قوانین و یا لوایح تصویبی، از صرافی‌ های رمز ارزی به عنوان پلتفرم یاد خواهد شد یا خیر.

مجوز فعالیت قانونی صرافی های رمز ارزی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط با حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی گفت:

در کسب و کارهای اینترنتی باید الزامات حاکمیت رعایت شود، اما این مجوز‌ها نباید مثل سرعت‌گیر عمل کند و مسیر حرکت این کسب و کارها را کند کند. در تمام دنیا بر کسب و کارهای فضای مجازی نظارت می‌شود و ما هم با اصل نظارت موافقیم و حتما باید انجام شود؛ اما نباید فضای کسب و کار تحت تاثیر قرار بگیرد.

محمد رضا پورابراهیمی در حالی از لزوم دریافت مجوز صرافی های رمز ارزی و ارز دیجیتال گفت، که سال‌هاست در ایران خرید و فروش ارز دیجیتال صورت می‌گیرد و همچنان قوانین روشنی در کشور وجود ندارد. همین موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفته بود و آن‌ها نبود رگولیشن مناسب را دلیل بسیاری از کلاهبرداری‌ های رمز ارزی صورت گرفته در کشور می‌دانند.

پورابراهیمی درباره همکاری نهادهای رگولاتور درباره صدور مجوز صرافی های رمز ارزی گفت:

کمیسیون اقتصادی مجلس با وزارت خانه‌های صمت، اقتصاد و بانک مرکزی جلسه داشته و تاکید شده ضمن نظارت بر کسب و کارهای فضای مجازی در سریع ترین زمان ممکن صدور مجوز انجام شود. راه‌کارهای تخصصی برای صدر مجوز وجود دارد.

ببینید: آیا صرافی های ارز دیجیتال غیر قانونی هستند؟

خود تنظیم گری بخش خصوصی

محمدرضا پور ابراهیمی در حالی از هماهنگی‌های صورت گرفته از وزارت صمت و اقتصاد و بانک مرکزی برای رگوله کردن حوزه فضای مجازی و به طبع آن موضوع رمز ارز ها گفت، که کارشناسان بخش خصوصی تا کنون بازخورد کاملا مثبتی نسبت به معدود اظهارات رسمی بخش رگولاتوری نداشته اند. انجمن فناوران زنجیره بلوک، نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن فینتک به طور مشترک در مصاحبه‌ها و اطلاعیه‌های خود بارها از ضرورت خود تنظیم گری در حوزه‌هایی مثل رمز ارز ها که سرعت تغییر و تحول بالایی دارند، گفته اند. آن‌ها اعتقاد دارند بخش حاکمیتی باید با تعامل با بخش خصوصی تنظیم‌گری این حوزه را انجام دهد و بهترین راه خود تنظیم گری بخش خصوصی است.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، کمیسیون اقتصادی به دنبال رگولاتوری و تعیین و تکلیف این حوزه در کشور بوده است. تا کنون هم پیش نویس‌هایی از طرح مجلس در ارتباط با حمایت از استخراج رمز ارز ها و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن منتشر شده و حتی تغییرات زیادی هم داشته است. اما مشخص نیست تا تعیین رسمی وضعیت این کسب‌ و کارهای فینتکی و بلاکچینی در کشور چقدر زمان باقیست.

ببینید: قانون گذاری مجلس درباره ارز های دیجیتال شروع شد