پس از اینکه نانسی پلوسی،رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علی رغم هشدارهای پکن، مقامات چینی واردات مرکبات و ماهی تایوانی و صادرات شن و ماسه را متوقف کردند

این تحرکات تجاری، به عنوان اقدامات سیاسی با هدف تحت فشار قرار دادن تایوان تعبیر شده اند با این حال، آخرین تلاش آشکار پکن برای قراردادن تایوان در تنگنای اقتصادی، با ارزش ترین صادرات تایوان را دست نخورده باقی گذاشت: نیمه هادی ها.

به گزارش الجزیره، این به احتمال زیاد به این دلیل است که چین تقریباً به اندازه خود جزیره به صادرات اجزای حیاتی تایوان وابسته است.برای پکن، هدف قرار دادن صنعت نیمه هادی تایوان به قیمت وارد کردن آسیب قابل توجه به خود خواهد بود.

اهمیت نیمه هادی ها برای تایوان چقدر است؟

نیمه هادی ها اجزایی حیاتی هستند که در همه چیز از تلفن های هوشمند و دستگاه های پزشکی گرفته تا اتومبیل ها و جت های جنگنده استفاده می شوند.

بر اساس گزارش TrendForce، این جزیره، 64 درصد از درآمد تولید نیمه هادی ها را به خود اختصاص می دهد و شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) به تنهایی بیش از نیمی از کل تولید را به خود اختصاص داده است.کره جنوبی، بزرگترین تولیدکننده بعدی، کمتر از یک پنجم بازار را در اختیار دارد.

با توجه به اینکه تایوان خود را به عنوان یک رهبر فناوری پیشرفته معرفی می کند و انقلاب صنعتی چهارم بر نیمه هادی های پیشرفته ای تکیه می کند که شرکت های تایوانی می توانند طراحی و تولید کنند، صنعت نیمه هادی تایوان برای اقتصاد آن حیاتی است.

صنعت نیمه هادی همچنین برای امنیت تایوان نیز بسیار حیاتی است. زیرا اهمیت استراتژیک تایوان را برای سایر کشورها، به ویژه ایالات متحده و اروپای غربی افزایش می دهد. 

چرا چین به نیمه هادی های تایوان نیاز دارد؟

همانطور که تایوان به صنعت نیمه هادی خود وابسته است، چین نیز به آن وابسته است.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره در سال 2020، دومین اقتصاد بزرگ جهان 60 درصد از تقاضای جهانی برای نیمه هادی ها را تشکیل می دهد.بر اساس همین گزارش، بیش از 90 درصد این تقاضا توسط واردات و شرکت های خارجی که در داخل کشور تولید می کنند، تامین می شود. چین علیرغم سرمایه گذاری میلیاردها دلار برای توسعه صنعت خود، کمتر از 10 درصد از بازار را تحت کنترل SMIC مستقر در شانگهای در اختیار دارد. اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر اینکه SMIC توانایی تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را توسعه داده است، منتشر شده است، اما این هنوز در مراحل اولیه است و با فاصله بسیار زیادی پشت سر TSMC و سامسونگ قرار دارد.

آیا چین در آینده می تواند نیمه هادی ها را هدف قرار دهد؟

مشخص نیست که سلطه نیمه هادی تایوان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، اتکا به فناوری خارجی را "بزرگترین خطر پنهان" پیش روی این کشور توصیف کرده و متعهد شده است که خودکفایی آن را افزایش دهد.پکن متعهد شده است که بین سال‌های 2020 تا 2025، 1.4 تریلیون دلار در صنایع با فناوری پیشرفته از جمله نیمه‌رساناها سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس تحقیقات TechNode، تنها در سال 2020، شرکت های نیمه هادی چینی 227.6 میلیارد یوان (33.7 میلیارد دلار) سرمایه گذاری دریافت کرده اند که نسبت به سال قبل چهار برابر شده است.

البته کارشناسان متعقدند در حالیکه در حالی که چین هنوز برای تولید به شرکت های تایوانی وابسته است، بعید است از تحریم ها علیه صنعت نیمه هادی استفاده کند مگر اینکه خود پکن ظرفیت تولید قوی‌تری برای خود ایجاد کند.

هنری گائو، کارشناس تجارت چین ، با اشاره به تحریم‌های اقتصادی دولت چین علیه تایوان، به الجزیره گفته است: چینی ها تنها زمانی واردات تراشه ها را مسدود میکنند که برای جنگ آماده باشند.