به گزارش اکوایران و به نقل از دیجیاتو، محققان ژاپنی با استفاده از کابل های فیبر نوری توانستند انتقال اطلاعات با سرعت 1.02 پتابیت بر ثانیه ثبت کنند. هر پتابیت بر ثانیه (Pb/s)، معادل یک میلیون گیگابایت است! به بیان ساده تر، دانشمندان ژاپنی توانستند در هر ثانیه 1 میلیون گیگ اطلاعات را انتقال دهند که معادل 1000 هارد یک ترابایتی است.

این سرعت، چیزی معادل 100 هزار برابر سریع تر از اینترنت خانگی در خارج ایران است. با دستیابی به این سرعت، در هر ثانیه می توان 2 هزار فیلم سینمایی با کیفیت 4K را دانلود کرد. البته باید گفت که این اولین بار نیست که این تیم ژاپنی به این سرعت دست پیدا می کنند؛ در دسامبر سال گذشته نیز این دانشمندان که عضو موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NITC) هستند، با استفاده از یک کابل فیبر نوری تک هسته ای، به رکورد 1.01 پتابیت بر ثانیه دست یافتند.

رسیدن به این سرعت در انتقال اطلاعات چطور ممکن است؟

ژاپنی ها برای ثبت این رکورد، از فناوری نوظهور فیبر نوری استفاده کردند. انتقال اطلاعات با روش فیبر نوری، روش پرسرعتی است که صحبتش در کشور خودمان نیز چند وقتی است که گل انداخته است. اما محققان این بار به جای استفاده از یک کابل تک هسته ای، به استفاده از یک کابل 4 هسته ای روی آوردند.

نکته قابل توجه اینجاست که این مدل کابل، فضایی بیشتر از مدل قبلی اشغال نمی کند و اجرای آن بر روی زیرساخت های قبلی، کاملا ممکن است. این هسته ها، لوله هایی شیشه ای هستند که سیگنال ها از داخل آن ها انتقال پیدا می کنند. در این رکورد، دانشمندان با استفاده از فیبرهای نوری توانستند اطلاعات مورد نظرشان را به طول 51.7 کیلومتر ارسال کنند.