نوشین ذاکری: به‌طورکلی بازیگران نوآوری به دو دسته سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار تقسیم می‌شوند. سرمایه‌پذیران عمدتاً افرادی متخصص در حوزه نوآوری و فناوری هستند که با ظرفیت‌های اکوسیستم اقتصادی و بازار سرمایه آشنایی ندارند؛ بنابراین در این جا نیاز حضور افراد و شرکت‌هایی با شبکه ارتباطی قوی در حوزه اقتصاد پررنگ‌تر از همیشه می‌شود. 

در این باره با رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران گفت‌وگو کردیم. او با اشاره به شبکه ارتباطی قوی دنیای اقتصاد و نیاز استارتاپ‌ها به «اکو ایران» گفت: رسانه دنیای اقتصاد سال‌ها در حوزه اقتصاد فعالیت تخصصی داشته و از ظرفیت‌های موجود در بازارهای سنتی و نیاز استارتاپ‌ها آگاه است. همچنین دنیای اقتصاد به پشتوانه سال‌ها تجربه و انتشار در میان سرمایه‌گذاران و بازارهای اقتصادی، صاحب اعتبار و نامی خوش است.

زرنوخی در ادامه افزود: بنابراین دنیای اقتصاد می‌تواند به‌وسیله خانه خلاق و نوآوری به بهترین نحو در نقش پلی میان سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران ورود پیدا کند و به استارتاپ‌ها در جهت عرضه محصولاتشان در بازارهای بزرگ‌تر و به اقتصاد سنتی در جهت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مستعد رشد کمک کند و از این طریق سهم اقتصاد نوآوری را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر استارتاپ‌ها با چالش‌های مختلفی همچون تحریم، همه‌گیری کرونا، مشکلات اقتصادی و غیره مواجه بودند و تعداد زیادی از آن‌ها شکست خوردند. در حال حاضر تمرکز اکوسیستم در تقویت استارتاپ‌هایی است که با وجود مشکلات متعدد توانستند فعالیت خود را ادامه دهند و با شرایط سازگار شوند.

مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران در پایان بیان کرد: نباید این مسئله را نادیده گرفت که اگر اقتصاد کلان جذابیت‌های خود را از دست دهد اکوسیستم بیشترین آسیب را به دلیل ازدست‌دادن نیروی انسانی خلاق و متخصص خواهد دید و این مسئله می‌تواند سبب شکست استارتاپ‌های جدید در آینده شود؛ بنابراین بایستی برای استارتاپ‌های جدید از طریق کاهش تحریم‌ها، جذب سرمایه‌گذار و معرفی به بازارهای بین‌المللی نوعی جریان تازه و انگیزه ایجاد کرد.