به گزارش اکوایران، براساس آمارهای ارائه شده و داده های موجود از تجارت خارجی ایران، واردات تلفن همراه در سال 1400، در مقام نخست کالاهای وارداتی قرار گرفت.

طبق این آمار، گوشی تلفن همراه با 71 درصد رشد واردات به نسبت سال 1399 و با ارزش 4 میلیارد و 162 میلیون دلار، توانست که با وزن 6 هزار تن، کفه سنگینی در واردات باشد و صدر جدول واردات را تصاحب کند. نکته قابل توجه، بالاتر بودن میزان واردات موبایل به نسبت کالاهای اساسی مانند ذرت و گندم بود که به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

این آمار، در سال 1400 با رشد قابل توجهی همراه بود، به طوری که در سال 1399، مجموع ارزش واردات تلفن همراه به 2 میلیارد و 435 میلیون دلار می رسید. با توجه به این افزایش 71 درصدی، خالی از لطف نیست که تعداد تلفن های همراه وارده شده را نیز بررسی کنیم.

به نقل از آی تی رسان، در سال 1399، حدود 15 میلیون موبایل وارد کشور شده که این عدد در سال 1400، به 18 میلیون می رسد. تا اینجا، چه از لحاظ وزن، چه براساس مبلغ دلار و همینطور براساس مبلغ ریالی، ما شاهد افزایش واردات تلفن همراه در سال اخیر به نسبت سال گذشته بوده ایم.

با توجه به تثبیت نسبی قیمت دلار در طول سال اخیر و بازدهی حدود 7 درصدی دلار نیما در طول یک سال که منبع واردات تلفن همراه است، می توان دید که قدرت خرید مردم در سال 1400، افزایش پیدا کرده است.در واقع این یک سناریو محتمل برای افزایش واردات موبایل بوده است.