به گزارش اکوایران؛ مسئولان دولتی در یک ماه گذشته اعلام کرده اند برای مقابله با گران فروشی و کنترل قیمت ها بخشی از واحدهای تولیدی باید روی یکسری از کالاهایشان قیمت ها را درج کنند. در این راستا مرحله اول طرح از اوایل دی ماه آغاز شد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته از شروع مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکنندگان خبر داد و اعلام کرد در این مرحله گروه جدیدی از تولیدکنندگان ملزم به درج قیمت تولیدکننده روی محصولات خود شده اند.

طرح شفاف سازی قیمت گذاری و درج قیمت تولید روی محصولات تولیدی اوایل دی ماه ابلاغ شد و از چهارم دی ماه تولیدکنندگان محصولات «انواع آب میوه»، «آب معدنی»، «ماءالشعیر»، «نوشابه گازدار»، «غذاساز»، «نوشیدنی ساز»، «چرخ گوشت» و «ماکروویو» ، «انواع پودر لباسشویی»، «دستمال‌کاغذی»،« پوشک بچه»، «یخچال فریزر» و «تلویزیون و ماشین لباسشویی» ملزم به درج قیمت تولیدکننده روی محصولات خود شدند. اقدامی که موجب شد تا دو گروه لوازم خانگی و  صنایع شوینده که در فهرست اول درج قیمت قرار داشتند، با اعلام مرحله دوم این طرح که روز گذشته اعلام شد از اجرایی کردن این طرح سرباز زنند و در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار لغو درج قیمت تولید روی محصولات خود شدند.  

تولید‌کنندگان لوازم خانگی ضمن خودداری از درج قیمت تولید‌کننده روی محصولاتشان، با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی شدند. در این نامه آمده است:«قیمت نهاده‌های تولید این بخش مدام در حال افزایش است و به همین منظور از وزیر صنعت درخواست می‌کنیم تا متناسب با تغییر قیمت مواد اولیه، امکان افزایش قیمت‌ها را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی فراهم کند.»

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولید‌کنندگان لوازم صوتی و تصویری هم با بیان اینکه طرح اجباری شدن درج قیمت تولید‌کننده روی محصولات لوازم خانگی نواقص و ایراداتی دارد، گفته است: «این طرح نمی‌تواند برای همه اصناف و کالا‌ها به ‌ویژه لوازم خانگی به ‌صورت یکسان اجرا شود. اشکال شیوه درج قیمت روی کالاهاست. قیمت خوراکی‌ها و محصولات سلولزی همانند دستمال کاغذی روی کالا درج می‌شود و چون کالا همراه با بسته‌ بندی عرضه شده، برای مردم در زمان خرید قابل رویت است؛ اما در لوازم خانگی چنین نیست. وقتی مصرف‌کننده برای خرید یخچال یا سایر لوازم خانگی به فروشگاه مراجعه می‌کند کالا را بدون کارتن مشاهده می‌کند. در واقع قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی زمانی که کالا در منزل به خریدار تحویل می‌شود، برای مردم قابل رویت است و در آن زمان نیز دیگر سودی برای خریدار ندارد.» همچنین انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در نامه‌ای به وزیر صمت خواستار به تعویق افتادن اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی محصولات خود تا فروردین ماه سال1401 شدند.