به گزارش اکوایران؛ برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی از مقاصد صادراتی طی ماههای اخیر مشکلات بسیاری را برای صادرکنندگان این نوع از محصولات به وجود آورد و موجب شد تا برخی از بازارهای صادراتی نیز از دست برود، بطوریکه برخی کشورها در حال حاضر ورود برخی از محصولات کشاورزی را ممنوع کردند. هرچند در ابتدای امر متولیان این بخش منکر وجود هر مشکلی در محصولات کشاورزی شدند اما با گسترش محصولات برگشتی عوامل مختلفی به عنوان عامل برگشت خوردن محصولات کشاورزی عنوان شد، اما در نهایت وجود چهارنوع سم کشاورزی ثبت نشده در روسیه به عنوان متهم ردیف اول و مخدوش و فاقد اعتبار بودن برخی از گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای محموله فلفل صادراتی به این کشور به عنوان متهم ردیف دوم معرفی شدند. حال رییس کمیسون کشاورزی مجلس خاک را به عنوان متهم ردیف سوم برگشت خوردن این محصولات معرفی می کند تا به این طریق به تعداد متهمان این مشکل اضافه شود.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: تنها کشور روسیه به واسطه عدم شناخت سموم به کار برده شده در محصولات ایرانی آنها را برگشت زده و محموله‌ سیب زمینی نیز به دلیل وجود خاک و کیوی به دلیل داشتن نوعی آفت قرنطینه‌ای که با آن مبارزه نشده برگشت زده شده‌اند.

 محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خانه ملت،  در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی، گفت: در خردادماه سال جاری از سوی یکی از نهادهای کشور روسیه که در زمینه نظارت بر واردات محصولات کشاورزی فعالیت دارد به سفارت ایران در این کشور در خصوص ابهام در مصرف 4 نوع سم در زمینه تولید محصولات کشاورزی ایرانی اعلام شده بود. به همین منظور در اولین فرصت پس از برگشت محصولات کشاورزی از روسیه کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور و نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور  خارجه، بهداشت و صنعت، معدن و تجارت نشستی را برگزار و ماموریت هرکدام از آنها بر اساس جدول زمانبندی مشخص شد.

وی با تاکید بر اینکه در نشست امروز در راستای ماموریت‌های محول شده به نتایج مطلوبی دست پیدا کردیم، عنوان کرد: وزارت خارجه بستر خوبی را فراهم کرده است و وزارت جهاد کشاورزی در راستای نظارت دقیق بر مراحل سه گانه کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی خصوصا محصولات گلخانه‌ای برنامه ریزی خوبی داشته و تولید کنندگان مکلف به رعایت قوانین برای تولید محصولات با کیفیت‌تر و رعایت دوره کارنس کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت‌های خود را در راستای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به خوبی پیگیری کرده است، افزود: پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک در زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای، کیوی و سیب زمینی بتوانیم به نقطه مطلوبی دست پیدا کنیم تا هیچگونه اشکالی وجود نداشته باشد.

عسکری، تصریح کرد: محصولات کشاورزی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند از نظر کیفیت، سلامت و رعایت دوره کارنس جایگاه مطلوبی دارد اما هر کشور قوانین خاص خود را دارد و باید بر اساس قوانین کشورهای هدف صادرات گام برداریم تا با اشکالات مواجه نشویم.

سازمان غذا و دارو مکلف به نمونه برداری از میادین میوه و تره‌بار شد

وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی ارزآوری و اشتغال خوبی دارد و باید در این راستا با دقت و تدبیر کار را پیش ببریم تا به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم، ادامه داد: سازمان غذا و دارو مکلف شده تا با حضور در میادین میوه و تره بار محصولات عرضه شده را بررسی کند و با متخلفان بر اساس قانون برخورد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا محصولات کشاورزی صادر و مصرف کنندگان داخلی نیز بدون دغدغه نیاز خود را از تولیدات کشاورزان داخلی تامین کنند، گفت: کشور روسیه اعلام کرده است که در تولید فلفل‌های دلمه‌ای صادراتی ایرانی 4 نوع سم ناشناخته استفاده شده، در برخی از کشورها با توجه به شرایط اقلیمی و نوع محصولات تولیدی برخی سموم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. سموم استفاده شده توسط گلخانه‌داران تولید کننده فلفل ایرانی در اروپا نیز استفاده می‌شود و در زمینه رعایت دوره کارنس نیز بهتر از اروپایی‌ها عمل کرده‌ایم اما نگاه و رویکرد کشور روسیه متفاوت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه تنها کشور روسیه به واسطه عدم شناخت سموم به کار برده شده در محصولات ایرانی آنها را برگشت زده و محموله‌ سیب زمینی به دلیل وجود خاک و کیوی به دلیل داشتن نوعی آفت قرنطینه‌ای که با آن مبارزه نشده برگشت زده شده‌اند، عنوان کرد: کارگروهی با مسئولیت یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی و با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات، معاون اقتصادی وزارت خارجه و معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود تا در راستای رفع مشکلات موجود در زمینه تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی اقدام کنند.