به گزارش اکوایران ؛ همزمان با ابلاغ بخشنامه جدید گمرک برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض برخی کالاهای وارداتی مقرر شد از تاریخ 13 دی 1400 بخش نامه جدید اجرایی شود، اما وجود برخی شبهات در این بخشنامه موجب سردگمی گمرکات در خصوص نحوه وصول مالیات شد که برای رفع این ابهامات علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک در نامه ای به کلیه گمرکات کشور زمان و نحوه وصول مالیات را برای کلیه گمرکات تشریح کرد. 

 در این نامه آمده است: با توجه به ابهام برخی از گمرکات اجرایی در خصوص شمول و یا عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده جهت کالاهایی که پیش از 13 دی 1400 وارد، اما خروج آنها بعد از تاریخ مذکور بوده و یا خواهد بود اعلام می کنیم، با توجه به صراحت قانون مالیات بر ارزش افزوده که گمرک ایران را مکلف به اخذ مالیات مزبور در زمان ترخیص قطعی کرده است. لذا کلیه کالاهایی که از تاریخ 13 دی 1400 نیز قبلا اظهار و تشریفات گمرکی آن به پایان رسیده است، اما خروج آن به بعد از این تاریخ موکول شده است، مشمول پرداخت خواهند بود. همچنین کالاهای اظهار شده قبلی با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مشمول پرداخت جریمه نمی شوند. از سوی دیگر کالاهایی که بخشی از آنها بعد از تاریخ ذکر شده از گمرکات خارج می شوند نیز صرفا مقدار کالای خارج شده بعد از این تاریخ مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.  

مشمولین قانون جدید

اما چه کالاهایی مشمول قانون جدید می شود؟ در این خصوص در قانون دائمی مالیات ارزش افزوده آمده واردات کالاهای موضوع جزءهای ۱، ۳ و ۵ بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات و عوارض با نرخ استاندارد ۹ درصد در مبادی گمرکی به آنها تعلق می‌گیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.

همچنین گمرک از تاریخ اجرای قانون مکلف است در مبادی ورودی گمرکی از کالاهای موضوع جزء‌های ۱، ۳ و ۵ به شرح ذیل، مالیات و عوارض ارزش افزوده با نرخ استاندارد ۹ درصد وصول کند.

براساس مفاد این قانون کالاهای موضوع جزء ۱ ماده ۹ قانون مالیات برارزش افزوده شامل کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل (از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه (از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ) است که فعالیت‌های مربوط به مراحل بسته بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه بندی، بوجاری بذور، پوست گیری مانند شالی‌کوبی، شست‌وشو، تمیزکاری، تفکیک، همگن سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روش‌های مختلف، تفت دادن، مانند پخت نخود و پنبه پاک کنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود و ارائه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات و عوارض فروش نیست. 

نامه