به گزاش اکوایران، بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، صادرکنندگان ملزم به دریافت گواهی سلامت برای محموله‌های گیاهی صادراتی به روسیه شدند.

در این باره مسعود بصیری سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی برای دستگاه‌های درگیر در امر صادرات در نامه‌ای به سازمان‌های مرتبط با صادرات بر این نکته تاکید کرده است که برخی از محموله های کشاورزی بنا به دلایل مختلف از جمله بالا بودن سموم و فلزات سنگین به کشور برگشت خورده است. با توجه به این شرایط مقرر شد تا برای صادرات کلیه محصولات کشاورزی علاوه بر گواهی بهداشتی، اخذ گواهی سلامت از سازمان غذا و دارو الزامی شود. بنابراین کلیه تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید حداقل 5 روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار در گمرکات کشور با مراجعه به معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در استانها نسبت به اخذ گواهی سلامت محموله های صادراتی خود اقدام کنند. آنچه مسلم است صدور هر گونه مجوز بهداشتی توسط سازمان حفظ نباتات منوط به ارائه گواهی سلامت است. بنابراین قبل از اطمینان از اخذ گواهی های یاد شده از حمل محموله های کشاورزی به گمرکات و اظهار آن خوداری کرده در غیر اینصورت خسارت ناشی از فساد کالا از بابت توقف در گمرکات متوجه صاحب بار خواهد بود.

شروط صادرات محصولات کشاورزی

از سوی دیگر مهدی قائمیان معاون قرنطبنه و بهداشت گیاهی به زیرمجوعه های این بخش در استان های مختلف در نامه ای آورده؛ باتوجه به تصمیم اخذ شده در جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، سازمان غذا و دارو، معاونت توسعه بازرگانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران با موضوع دریافت گواهی سلامت برای محموله های گیاهی صادراتی به روسیه برگزار شد، سه شرط برای صادرات به روسیه در نظر گرفته شد که این شروط شامل موارد زیر می شود:

 1-از تاریخ یک دی 1400 تا یکم اسفند 1400 کلیه کارشناسان قرنطینه مستقر در گمرکات کشور، گواهی سلامت سازمان غذا و دارو را به عنوان پیش نیاز صدور گواهی بهداشت گیاهی از صادرکنندگان محموله های گیاهی به روسیه دریافت کنند.  

2- با همکاری سازمان غذا و دارو و گمرک ترتیبی اتخاذ شود که از تاریخ  یک اسفند 1400 صادرات کلیه محصولات کشاورزی به روسیه با ارائه گواهی سلامت به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای گمرک ارائه و در سیستم Ep1  گمرک نیز ثبت شود. به طوری که از  تاریخ یک اسفند 1400 الزام بند یک برای کارشناسان قرنطینه مستقر در گمرکات صادراتی برداشته شود.

 3-همچنین صادرکنندگان محموله های گیاهی صادراتی به روسیه، حداقل 5 روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار، به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و گواهی سلامت را اخذ کنند.

Untitled