به گزارش اکوایران؛ گرانی چند سالی است که مهمان سفره های شب یلدا شده، بطوریکه  بسیاری در حال حاضر بسیاری از خوراکی های شب یلدا را حذف کرده اند و به یک میوه ساده و فال حافظی در این شب بسنده می کنند و در مقابل برخی دیگر سفره های آنچنانی می چیندند.

افزایش 231 درصدی قیمت هندوانه

مقایسه لیست قیمت های امسال با چند سال گذشته نشان از رشد عجیب برخی از خوراکی های سفره شب چله در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. رشدی که از 6 درصد شروع شده و در برخی کالا به 231.7 درصد هم می رسد.آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که در سال جاری بالاترین رشد قیمت به هندوانه، پای ثابت شب های چله رسید؛ بطوریکه یک هندوانه 4 کیلوگرمی که سال گذشته با قیمتی در حدود 10 هزار و 400 تومان در بازار به فروش می رسید در شب چله سال 1400 به 35 هزار و 500 تومان رسید و رشدی 231.7 درصدی را تجربه کرد.

قیمت آجیل شب یلدای 1400 چند؟

آجیل مخلوط شب یلدا هم در سال جاری رشدی 177.7 درصدی نسبت به سال گذشته داشت و قیمت آن به طور متوسط به 250 هزار تومان رسید. اما انار یکی دیگر از خوراکی هایی که در سفره شب یلدا خودنمایی می کند نیز رشدی 161 درصدی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت، قیمت انار در بازار به کیلیویی 35 هزار تومان رسید. رصد بازار نشان دهنده آن است که سه خوراکی اصلی سفره شب یلدا رشدی بالای 100 درصد داشته باشند.

 قیمت شیرینی در شب یلدا 1400

اما از خوراکی های ثابت شب یلدا که بگذریم جای شیرینی در میان این سفره خالی است. رصد بازار نشان دهنده آن است که ارزان‌ترین شیرینی‌تر در حال حاضر در حدود کیلویی ۶۰ هزار تومان است.. اگر به‌جای شیرینی‌ تر دنبال شیرینی خشک برویم، آن وقت برای تهیه یک کیلو از مدل دانمارکی باید حدود ۶۰ هزار تومان کنار بگذاریم. بعضی‌ها برای شب یلدا اعتقادی به شیرینی ندارند و اهل خرید کیک هستند. در قنادی‌ها کیک یک و نیم کیلویی و تزئین شده مخصوص شب یلدا را ۱۶۰ هزار تومان قیمت گذاشتند.

قیمت خوراکی‌های خاص شب یلدا

از خوراکی که در حال حاضر به شکل مرسوم در سفره یلدا دیده می شود، هستند افرادی که از خوراکی های دیگر در سفرهای خود استفاده می کنند که می توان به کدو حلوایی، لبو، پشمک، باسلوق و ... اشاره کرد. در حال حاضر یک کدو حلوایی متوسط که شاید دو و نیم کیلو وزن داشته باشد در بازار ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. لبو را هم کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها می‌توان  تهیه کرد. نیم کیلو باسلوق هم قیمتی در حدود ۵۰ هزار تومان دارد.

یلدا