به گزارش اکوایران؛ در ماه‌های گذشته خبر برگشت خوردن سیب زمینی ایران از ازبکستان و هندوانه ایران از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و برگشت خوردن نخل های ایرانی  بازخوردهای بسیاری داشت و دلایل مختلفی نیز در این خصوص اعلام شد. اما در میان محصولاتی که برگشتند خوردند و سرو صدای بسیاری به پا کردند به محموله برگشتی فلفل از روسیه باز می گشت ، محموله ای که به دلیل مصرف بیش از حد آفت کش ها از روسیه عودت داده شد.

حال در آخرین خبرها شاهد بازگشت یک محموله ۲۰ تنی کیوی به علت صادر نشدن گواهی قرنطینه و وجود آفت از امارات هستیم تا به این طریق شاهد دنباله دار شدن روند بازگشت محموله های کشاورزی باشیم.

حسین سعیدی، مدیر گمرک بندر شهید باهنر بندرعباس در این خصوص به گمرک گفت:پس از بازگشت برخی از محموله های کشاورزی این بار یک محموله ۲۰ تنی کیوی که از شهرهای شمالی کشور به مقصد امارات عربی متحده بارگیری شده بود به علت صادر نشدن گواهی قرنطینه برگشت خورد.

به گفته مدیر گمرک بندر شهید باهنر بندرعباس، علت صادر نشدن گواهی قرنطینه وجود آفت در کیوی صادراتی بوده است. وی افزود: پیش از این یک محموله کیوی از بنادر بندرعباس به مقصد هندوستان صادر شده بود که از سوی کشور مقصد مرجوع شد.

منصوری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این خصوص گفت: گواهی و مجوز بهداشت محموله برگشتی کیوی از کشور هند در بندرعباس صادر شده است.

به گفته وی، علت برگشت محصول منتظر اعلام نظر سازمان حفظ نباتات وزرات جهاد کشاورزی هستیم.