به گزارش اکوایران؛ رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی سوریه همچنین نسبت به حل مشکلات حمل و نقل، مسائل بانکی و گمرکی میان دو کشور تاکید کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با محمد ابوالهدی اللحام، رئیس اتاق بازرگانی سوریه افزود: کارگاه‌های تولیدی دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر مشکلات پیش‌رو را برطرف کنند. شافعی در این نشست عنوان کرد: با توجه به نیاز بازار سوریه، امیدواریم محصولات با کیفیت و قیمت خوب ایرانی در بازار سوریه نمود بیشتری داشته باشد.  

به گزارش اتاق بازارگانی ایران؛ شافعی در این نشست عنوان کرد ایران و سوریه می‌توانند از توان صادراتی همدیگر استفاده کنند؛ در این مسیر باید موانع و مشکلات برطرف شود. یکی از مشکلات موجود در مسیر تجارت، حمل‌ونقل هوایی است که باید موردتوجه دولت‌ها قرار گیرد. حمل‌ونقل زمینی و دریایی، ارتباط بانکی، مبادله اطلاعات تجاری برای معرفی بازارها در زمینه‌های موردنیاز از موانعی است که باید با همکاری دو کشور حل شود.

او تأکید کرد: باید شرکت‌های ایرانی در بخش‌های بازسازی و نوسازی سوریه حضور فعال‌تری داشته باشند؛ دولت سوریه باید زمینه همکاری برای نوسازی صنایع در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

رئیس اتاق ایران به موضوع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، افزایش روش‌های ارتباطی و احیای گردشگری مذهبی و سلامت تأکید کرد که اثر مثبت بر عملیات اقتصادی دو کشور دارد. باید پروازهای مستقیم بین شهرهای مختلف ایران و سوریه برقرار شود.

او تصریح کرد: دولت‌ها باید بسترهای لازم را برای فعالیت تجاری بخش خصوصی فراهم کنند. سوریه در تاریخ تجارت منطقه مزیت بالایی دارد و نقطه اتصال بین افریقا و آسیا است و باید از این قدمت تاریخی و ظرفیت آن بهره گرفت.

شافعی ادامه داد: باید بانک‌های مرکزی ایران و سوریه مذاکرات در مسیر همکاری با پول ملی دو کشور را شروع کنند. همچنین دو کشور می‌توانند در چارچوب تهاتر باهم همکاری کنند.

همچنین او درخواست کرد: شعبه بانک ایرانی در دمشق برای کمک به فعالان اقتصادی تاسیس شود. باید تسهیلاتی در اختیار بخش خصوصی دو کشور قرار گیرد که بتوانند رابط اقتصادی خود را استحکام بخشند. در این نشست به استفاده از استاندارد مشترک برای صادرات کالاها تأکید شد. دولت سوریه ضمانت‌نامه بانکی برای اجرای پروژه‌ها در اختیار شرکت‌های ایرانی که در این مدت در سوریه آسیب‌دیده‌اند، قرار دهد.

به‌گفته شافعی کمیته‌ای با همکاری اتاق‌های دو کشور ایجاد شود تا موضوع موافقت‌نامه تجارت آزاد، تجارت ترجیحی، پرواز مستقیم، تهاتر، حمل‌ونقل و استفاده از ظرفیت صادراتی دو کشور را بررسی کند.