به گزارش اکوایران ؛ افتتاح این مرکز در راستای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور از اهمیت  بالایی خوردار است. چرا که فعالان اقتصادی معتقدند که کشور سوریه از شرکای راهبردی ایران در حوزه‌های سیاسی و امنیتی محسوب می‌شود و این دو کشور در زمینه اقتصادی و تجاری همکاری چندان مناسبی با یکدیگر نداشته اند. با این شرایط می توان گفت نه تنها همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در سال‌های گذشته متناسب با هم پیوندی‌های سیاسی و امنیتی نبوده، بلکه در سال‌های اخیر کاهشی هم شده است. موضوعی که گلایه رییس اتاق ایران را نیز به همراه داشت. در این خصوص غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نشست های که در دمشق برگزار شد با اشاره به حسن روابط استراتژیک ایران و سوریه عنوان کرد: روابط تجاری میان ایران و سوریه به‌اندازه روابط سیاسی دو کشور رشد نکرده است. حال با راه اندازی این مرکز تجاری این امید به وجود آمده تا روابط اقتصادی ایران هم همانند روابط سیاسی با این کشور رشد کند.    

در این نشست  سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین سوریه و ایران به سه میلیارد دلار رسیده است عنوان کرد:  رایزنی‌هایی بین دو طرف برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات انجام‌شده تا به حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

 غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز افتتاح مرکز تجاری ایران را فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور دانست.

شافعی گفت: این مرکز، به‌عنوان بانک اطلاعاتی است که فعالیت‌های اقتصادی در سوریه را رصد می‌کند تا تجار و صنعتگران داخل کشور بتوانند از طریق آن اطلاعات مختلف مرتبط با شرکت‌های ایرانی را به‌طور مستقیم دریافت کنند.

او افزود: این مرکز همچنین محلی برای واردات، صادرات و بازاریابی است و در تقویت روابط اقتصادی بین ایران و سوریه اهمیت بالایی دارد.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه هم با اشاره به اینکه این مرکز اولین محل تجاری ایرانی مستقر در سوریه است و مبنای تجارت ایران در سوریه خواهد بود، گفت: این مرکز دارای دفاتر تجاری است که شرکت‌های بخشی خصوصی ایران را قادر می‌سازد تا مبادلات تجاری بین دو کشور را انجام دهند.

او تصریح کرد: این مرکز ازنظر توسعه روابط دو کشور مهم است و رابط بین اتاق‌های بازرگانی، صنعت و کشاورزی ایران و سوریه خواهد بود.