به گزاش اکوایران؛ سال گذشته و با پایان مهلت تعلیق قانون انتزاع، اختیارات و وظایف حوزه بازرگانی از جمله واگذاری کامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. با وجود احیای قانون انتزاع در دولت قبل در عمل تغییراتی در اعطای ابزار توزیع محصولات کشاورزی صورت نگرفت و گره کور توزیع کالای اساسی به قوت خود باقی ماند تا در دولت سیزدهم طرح نظارت و پایش تولید و عرضه کالاهای اساسی کشاورزی به وزارت جهاد سپرده شود. حال این سوال مطرح می شود که آیا با این واگذاری آیا گره کور عرضه کالای اساسی باز می شود.

دراین خصوص سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم وظیفه جهاد کشاورزی است و توزیع و بازاررسانی محصولات به عهده وزارت صمت بود گفت: همین دوگانگی باعث شده بود هنگام اختلال در بازار، وزارت صمت بگوید تولید به اندازه کافی نیست و از آن طرف وزارت جهاد بگوید تولید کافی بوده ولی توزیع مشکل دار است. که این موضوع در نهایت به هیچ جایی نمی رسید. وی در ادامه به قانون انتزاع اشاره کرد و گفت: با شروع دولت سیزدهم بر اساس قانون انتزاع، کل زنجیره از تولید تا نظارت و بازرسی بر بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. بدون شک بخشی که تولید را بر عهده دارد بهتر از هر کسی می تواند بر بازار نظارت و کمبودها و کسری‌ها را به طور منظم احصا کند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به توزیع هوشمند اقلام غذایی نیز اشاره کرد و گفت: روزانه ۳۵۰تن مرغ و تخم مرغ به صورت هوشمند در تهران توزیع می شود. در استان های دیگری چون البزر، اصفهان و خراسان و ... نیز این توزیع شروع شده است. وی افزود: از استارتاپ هایی که پلتفرم فروش دارند درخواست می کنیم که برایه مکاری به سازمان مرکزی تعاون روستایی مراجعه کنند. درصددیم تولیدات بدون واسطه به دست مردم برسد. همچنین قصد داریم روستابازار را  نیز توسعه دهیم.