به گزارش اکوایران؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای به غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ سیزدهم دی‌ماه ۱۴۰۰ و با توجه به تبصره ۴ بند الف ماده ۹ این قانون، اعمال معافیت مالیاتی درباره مواد خوراکی در اجرای این بند منوط به اخذ گواهی سلامت محصول از مراجه قانونی ذی‌صلاح از قبیل سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو است.

همچنین در تبصره ۲ جزئ ۱۷ بند الف ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده آمده است: «تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان کالاهای موضوع این بند مکلف‌اند که برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را بر روی بسته بندی کالاهای مذکور درج کنند.

همچنین دریافت مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف توسط عرضه کنندگان آن‌ها مشمول جریمه‌ای دو برابر مالیات و عوارض دریافتی بوده و قابل بخشودگی نیست.»

تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاهای معاف باید برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را از تاریخ اجرای قانون بر روی بسته‌بندی کالاهای مزبور درج کنند.

به هنگام عرضه مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاها و خدمات معاف نبوده و در صورت تخلف نه تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت کنند، بلکه مشمول جریمه دوبرابری مالیات و عوارض خواهند شد. این جریمه غیرقابل بخشش است.