به گزارش اکوایران؛ رقم پیش بینی شده در حالی است که به گفته فعالان اقتصادی، ایران در سال جاری با شرایط سخت اقتصادی روبرو است و آنچه مسلم است این شرایط بنگاه‌های معدنی را نیز درگیر کرده و موجب خواهد شد تا بخش های مختلفی معدنی زیر ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند. با این شرایط تحقق افزایش 4 برابر دریافت حقوق گمرکی در لایحه حقوق دولتی بودجه 1401 شبه برانگیر خواهد بود.  

عمده حقوق دولتی معادن با توجه به تناژ استخراج و ارزش مواد معدنی مرتبط با  سنگ آهن، مس، روی، سرب، طلا و نقره است و این افزایش غیرمنتظره، بر هزینه های ‌تولید و سرمایه گذاری زنجیره معدن و صنایع معدنی تاثیر مستقیم دارد.

از سوی دیگر فعالان بخش معدن معتقدند با توجه به اینکه بودجه 1401 هنوز در مرحله پیش‌نویس قرار دارد و در دست تغییر است و برای تحلیل اثرات سیاست فوق، باید در انتظار انتشار ویرایش نهایی باشیم.  

اما در خصوص برآورد حقوق دولتی بخش معدن در سال 1401 این سوال مطرح می شود که چه میزان از این رقم قابلیت تحقق دارد؟ در این خصوص محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه رقم پیش بینی شده در بودجه 1401 غیر قابل تحقق است بر این نکته تاکید می کند که براساس پیش بینی ها و وضعت موجود بخش معدن می توان گفت برای سال آینده نهایت 12 تا 15 هزار میلیارد تومان از رقم پیش بینی شده در بودجه قابل تحقق است. به گفته بهرامن، از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سال گذشته در مجموع 6 هزار و 700 میلیارد تومان حقوق دولتی وصول شده که با رقم پیش بینی شده در بودجه سال جاری اختلاف بسیاری دارد.

به گفته بهرامن واحدهای معدنی کوچک مقیاس با توجه به مشکلاتی که دارند امکان پرداخت این حقوق دولتی پیش بینی شده برای این بخش را ندارند،‌ از سوی دیگر بخش سن و ماسه که بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد هم در حال حاضر با ظرفیت کمتر از نصف در حال فعالیت هستند که این امر نیز به دلیل آن است که کارهای عمرانی کنده شده و این بخش با مشکل بسیاری روبرو است.

از سوی دیگر به گفته بهرامن در حال حاضر تولید سنگ ساختمانی نیز در کشور به نصف رسیده بطوریکه تولید سنگ آهن از 14 میلیون تن در حال حاضر به 7 میلیون تن رسیده است.

رییس خانه معدن ایران در ادامه معتقد است بیشترین فشار در پرداخت حقوق دولتی روی دوش سنگ آهن و مس است و این هم به دلیل آن است که فروشی این بخش بر مبنای شمش صورت می گیرد و با توجه به قیمت جهانی به فروش می رسد.