به گزاش اکونیوز؛ گمرک با اعلام این خبر بر این نکته تاکید کرده که برخی خبرها از کاهش تنش سیاسی میان ایران و امارات از یک سو و همچنین ترکیه و امارات از سوی دیگر پس از یک دهه تنش در روابط این دو کشور دارد. تنشی که بیش از یک دهه است که بر روابط میان این کشور سایه انداخته است.

حال محمد جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام این خبر گفت:  اماراتی‌ها سفری به تهران در دستور کار دارند و قرار است یک مقام ارشد اماراتی سفری به تهران داشته باشد که گفت و گوی این نشست در خصوص فعالیت رسمی این کریدرو و مذاکرات اماراتی‌ها با طرف ترکیه‌ای خواهد بود.  

فرصت ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه مشابه فرصتی است که با پاکستان ایجاد شده و قرار است کریدور ITI (اسلام آباد-تهران-استانبول) فعال شود.

20 آبان سال جاری بود که کریدور ترانزیتی امارات-ترکیه از طریق ایران با عبور اولین محموله افتتاح شد؛ طی این مسیر پیش از این از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه ۲۰ روز طول ‌می کشید و به واسطه ایران به ۸ روز کاهش یافت. این تنش زدایی سبب شده تا تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالاهای اماراتی به اروپا که پیش تر از مسیر دریایی تنگه باب المندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام می‌شد، در پی افزایش کرایه حمل دریایی کالا، به حمل زمینی از مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه انجام شود. 

این کاهش زمان در حمل و نقل کالا،  یکی از موقعیت های خوبی است که ایران می تواند از آن بهره برده و کریدورهای تجاری میان کشورهای همسایه ایجاد کند. از سوی دیگر هرچند مو قعیت جغرافیایی ایران قابلیت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و می‌تواند نقش ترانزیتی ویژه ای در تجارت بین‌المللی ایفا کند. اما با وجود این موقعیت ایران تاکنون نتوانسته از مسیرهای ترانزیتی خود بهره چندانی ببرد.