به گزارش اکوایران؛ اتفاقی که در بسیاری از موارد از سوی فروشندگان با عنوان ارزان فروشی یا سود کم برای فروش بیشتر تبلیغ میشود و هر خریداری را پای میز خرید میکشد اما واقعیت داستان چیز دیگری است. آنطور که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران میگوید، داستان این گوشیها و تفاوت چند صد هزار تومانی آنها با یکدیگر، ربط چندانی به ارزان فروشی و سود کم ندارد، حتی برعکس این فروشندگان سودهای خوبی از فروش گوشی تلفن همراه با برندهای مشهور که در کشورهای گمنام مونتاژ میشوند، میبرند.              

اما داستان از چه قرار است؟

ماجرای این اختلاف قیمتی را نماینده وزیر صمت در اصناف کشور اینگونه توضیح می دهد: برخی واردکنندگان، گوشی‌های موبایل بی‌کیفیت را از کشورهای مونتاژ کننده گمنام همانند نپال، بنگلادش و اندونزی وارد می‌کنند و با قیمت‌های فریبنده می‌فروشند. هرچند همه این گوشیهای وارداتی تابع استانداردهای تولید در کشورهای مبدا هستند، اما با استانداردهای تولید در کشورهای اصلی صاحب برند فاصله دارند.

ابراهیم درستی در گفت و گو با اتاق اصناف ادامه داد: در واقع باید قیمت گوشی های وارداتی از کشورهای گمنام دست کم ۲۰ درصد پایین تر از کشورهای مطرح باشد، اما برخی شرکتها برای کسب سود بالاتر چنین گوشیهایی را وارد میکنند و با نرخی پایینتر اما نزدیک به نرخ گوشیهای تولید شده در کشورهای صاحب آن برند، در بازار عرضه میکنند.

این شیوه عرضه، به شیوع ذهنیت ارزان ‎فروشی گوشی در برخی واحدهای صنفی دامن زده و به رواج عرضه چند نرخی کالا منجر شده است. این درحالی است که وقتی مثلا چنین واردکنندگانی قیمت یک گوشی را ۲۰۰هزار تومان پایین تر از انواع مشابه موجود در بازار تعیین می کنند، عملا مرتکب گران فروشی حداقل یک میلیون تومانی شده اند. متاسفانه چنین شرکت هایی زمینه زیان مصرف کنندگان با عرضه کالاهای کم کیفیت را فراهم می کنند که باید با اینگونه واردکنندگان متخلف و فرصت طلب برخورد قانونی شود.

کاهش تقاضای خرید در بازار تلفن همراه

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی در خصوص آخرین وضعیت بازار موبایل گفت: بازار گوشی تلفن همراه و تبلت به دلیل رشد عرضه و افت نسبی تقاضا اشباع شده، زیرا فراوانی عرضه موجب شده تا اختلاف قیمت فروش اینگونه محصولات در فروشگاه های مختلف به حداقل رسیده و بازار گوشی در آرامش باشد.

درستی یادآوری کرد: قبلا نیاز ماهانه بازار ایران به گوشی موبایل ۱.۳میلیون دستگاه بود اما اکنون این تقاضا به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش یافته است. کاهش دورکاری و زمزمه های بازگشایی مراکز آموزشی در افت تقاضای خرید گوشی و تبلت مؤثر بوده است. این موضوع که قبلا موجب افزایش تقاضای خرید گوشی و تبلت شده بود اکنون به عاملی برای کاهش تقاضا تبدیل شده است.

نماینده وزیر صمت در اصناف کشور درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر گرانی قیمت گوشی موبایل گفت: هرچند قیمت ارز بر نرخ فروش گوشی و تبلت در بازار تأثیر مستقیمی دارد، اما تغییر قیمت چندان زیاد نبوده است؛ زیرا در بازار، گوشی و تبلت به اندازه کافی وجود دارد.

او ادامه داد: تأثیرپذیری این بازار از نرخ ارز را نمی توان انکار کرد. البته اگرچه در چند هفته اخیر نرخ دلار افزایش یافته؛ اما تاثیر این افزایش نرخ بر بازار گوشی موبایل و تبلت حداقلی بوده و اختلالی در عرضه ایجاد نشده است. کشف قیمت ها در بازار گوشی و تبلت تابع نظام عرضه و تقاضاست. اگر دخالتی در قیمت گذاری این محصولات صورت می گرفت وضع این بازار نیز متشنج می شد.

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران ادامه داد: بررسی آمارهای رسمی واردات گوشی و تبلت در سه ماه گذشته بیانگر افزایش واردات و عرضه این اقلام است که این امر به ثبات قیمت ها در بازار کمک کرده است. از سوی دیگر کاهش قدرت خرید و لغو تدریجی دورکاری ها، زمینه افت نسبی تقاضا برای خرید گوشی موبایل و تبلت را فراهم کرده است. در دوران اوج گیری شیوع کرونا به دلیل دورکاری و تدریس آنلاین مدارس و سایر مراکز آموزشی تقاضای خرید گوشی و تبلت نیز افزایش یافته بود.