به گزاش اکوایران در دیدار سفیر جمهوری تونس با مسعود خوانساری تعاملات میان دو کشور در سطح عال توصیف شد ، با این حال سمیر المنصر سفیر جمهوری تونست در این دیدار بر این نکته تاکید کرد که همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور در نقطه مطلوب قرار ندارد.

در این خصوص محمدرضا رئوف شیبانی سفیر ایران در تونس و سفیر آکردیته چندی پیش در وبینار بررسی روابط تجاری ایران و قاره آفریقا در اتاق تهران اعلام کرد بوده که پیش از انقلاب ارزش تجارت خارجی ایران با تونس بالغ بر 200 میلیون دلار در سال می‌شد، اما در حال حاضر، حجم مناسبات دو کشور به 2 میلیون دلار در سال کاهش یافته است که یکی از دلایل این کاهش به دلیل بی‌ثباتی سیاسی در این کشور باز می گردد. از سوی دیگر ارزیابی های صورت گرفته حکایت از آن دار که تاکنون حدود 35 توافق‌نامه میان ایران و تونس به امضا رسیده، اما ظاهرا این توافق نامه نتوانسته کمکی در مسیر رشد اقتصادی دو کشور صورت دهد.

حال با توجه به حجم پایین روابط اقتصادی دو کشور سفیر جمهوری تونس معتقد است همکاری‌های از جمله ابزارها برای تقویت مناسبات اقتصادی دو طرف به ارتباط تنگاتنگ میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور باز می گردد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این دیدار مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران، از آمادگی این اتاق برای آغاز دور تازه مناسبات اقتصادی دو کشور، خبر داد و در این‌باره ایجاد بستری برای معرفی و شناخت تجار و کارآفرینان ایران و تونس به یکدیگر و آگاهی از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور را ضروری دانست. خوانساری در این رابطه یادآور شد که پیوند مستقیم میان فعالان اقتصادی دو کشور می‌تواند از طریق برگزاری وبینارهای دو سویه، احیا شود و در این زمینه، اتاق تهران آمادگی برپایی وبینار توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و تونس را دارد.

  سمیر المنصر سفیر جمهوری تونس نیز در این دیدار، طی توضیحاتی روند احیای دموکراسی در تونس پس از وقوع تحولات سیاسی در این کشور طی سال 2011 را تشریح کرد که به گفته وی، حرکت به سمت دستیابی به دموکراسی در این منطقه از شمال آفریقا با شتاب در حال طی شدن است.

وی با اشاره به ارتباط سیاسی قوی میان دولت‌ها در دو کشور، جهش در مناسبات اقتصادی دو طرف را منوط به ارتباط و تعامل بخش‌خصوصی دو کشور دانست و در این زمینه، آمادگی سفارت تونس در تهران برای پیونددهی فعالان اقتصادی دو طرف طی هم‌فکری و همکاری با اتاق تهران را اعلام کرد.

سمیر المنصر در این دیدار، به تبادلات تجاری برخی از صنایع این کشور از جمله در بخش منسوجات، صنایع مرتبط با خودرو و مواد غذایی، با اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه آفریقا، اشاره کرد و یکی از ظرفیت‌های همکاری اقتصادی میان ایران و تونس را در عرصه گردشگری سلامت دانست. وی در این نشست، برقراری ارتباط میان اتاق تهران و اتاق متناظر در تونس را از جمله ماموریت‌های سفارتخانه متبوع خود عنوان و در رابطه با اعزام هیات‌های تجاری از تهران به تونس آمادگی این سفارتخانه با اتاق تهران برای همکاری در این زمینه را اعلام کرد.