به گزارش اکوایران؛ براساس اعلام وزارت کشاورزی روسیه عوارض صادراتى گندم   ٣،٣٦٨ روبل، جو  ٢،٦٩٩ روبل خواهد بود و عوارض صادراتی ذرت هم که افزایش داشته ٣،٦٦٣ روبل تعیین شده است. 

نکته جالب توجه در تعیین عوارض جدید صادرات گندم، جو و ذرت از روسیه تنها برای کمتر از یک هفته این سوال را به وجود می آورد که چرا این کشور برای این مدت زمان کوتاه دست به این تغییرات زده است. در این خصوص اسماعیل علیپور یگانه دبیر انجمن غلات به «اکوایران»: می گوید: پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار خود داشته باشد. از سوی دیگر به گفته علیپور، پس از شروع جنگ، روسیه به صورت هفتگی و بسته به میزان صادرات، مجوزها و میزان ذخایر استراژیک اقدام به اعلام عوارض صادراتی خود می کند.    

علاوه بر روسیه، قزاقستان هم اعلام کرده از تاریخ ١٠ سپتامبر، دولت محدودیت هاى صادراتى گندم و آرد را که از ماه می سال جارى وضع شده بود، حذف خواهد کرد. براساس اعلام این کشور این اقدام بدنبال افزایش برآوردها از میزان برداشت گندم تا سقف ١٣ میلیون تن صورت گرفته است. برداشت گندم در این کشور نسبت به سال قبل، افزایش ٢ میلیون تنى داشته است.

اما وضعیت برداشت گندم در اکراین چگونه است؟ در اکراین هم برآوردها از برداشت گندم کماکان در حدود ١٩ میلیون تن است، البته به لحاظ کیفى به طور قابل توجهى پایین تر از سال قبل است. ضمن اینکه در کانادا هم طبق اعلام اداره آمار، میزان برداشت گندم براى سال زراعى جارى در حدود ٥٥ درصد افزایش نسبت به فصل قبل داشته و به ٣٤.٦ میلیون تن رسیده است؛ این میزان، سومین برداشت بزرگ گندم کانادا از سال ١٩٠٨ است.

صادرات گندم کانادا هم احتمالا افزایش ٦٦ درصدی نسبت به سال قبل خواهد داشت و تا سقف ٢٥ میلیون تن می رسد.

از سوی دیگر در بازار مناقصات هفته گذشته، تامین غلات مصر GASC، ١٢٠ هزار تن گندم بدون برگزارى مناقصه از یکى از تامین کنندگان روس خریدارى کرد.

در حال حاضر بسیاری از کشورها با کمبود غلات مواجه هستند و تامین غلات مورد نیاز به یکی از برنامه های اصلی این کشورها بدل شده است. در کنار گندم که بسیاری از کشورها به خرید آن از طرف های مقابل روی آورده اند سایر غلات نیز از جمله جو ذرت نیز در دنیا متقاضیان بسیاری دارد.