به گزارش اکوایران: «برنج طارم درجه یک» سال گذشته رکوردار رشد قیمت بود و در ماههای اخیر هم به روند افزایش قیمت خود ادامه داد، عاملی که تولیدکنندگان آن را به دلالان نسبت می دهند و بر این نکته تاکید می کنند که وجود بازار برنج در اختیار تعداد محدودی خریدار عمده قرار گرفته که این عده قیمت برنج در بازار را تعیین می کنند. اما در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی اظهار نظر متفاوتی دارد به گفته سید جواد ساداتی نژاد افت تولید برنج در سال گذشته عامل رشد قیمت برنج ایرانی در بازار بوده است.

به گفته وزیر جهادکشاورزی در سال جاری تولید برنج افزایش ۲۵ درصدی داشته است. همچنین امسال ۴۶ هزار هکتار از شالیزارهای شمال شامل کشت قراردادی شدند که این روند می تواند کمبود برنج جبران کند. اما در سال گذشته ۲۰ درصد کاهش تولید محصول برنج داشتیم. وقتی ۲۰ درصد کاهش تولید اتفاق بیوفتد چون عرضه کم می شود قیمتها بالا می رود. با توجه به اظهارات وزیر جهادکشاورزی مبنی بر جبران افت تولید سال گذشته در سال جاری می توان به کاهشی شدن قیمت برنج در سال جاری امیدوار بود.

وی در ادامه گفت: چون در برنج خارجی ذخایری داریم اگر دلالان ورود کنند بلافاصله به وسیله شرکت بارزگانی دولتی ورود و قیمت ها را کنترل می کنیم. اما در مورد برنج ایرانی ذخایری نداریم و زمانی که واسطه ها در این بازار سوداگری می کنند ابزار مداخله وجود ندارد. برنج خارجی هم نمی تواند با برنج‌های مرغوب ایرانی رقابت کند.

وی با بیان این که به دلیل فرا رسیدن فصل برداشت قیمت برنج رو به کاهش است، گفت: در این ماه قیمت اقلام اساسی هم در بازارهای داخلی و هم خارجی رو به کاهش است.