به گزارش اکوایران؛ همزمان با جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه از سوی برخی کشورها، ترکیه به عنوان یکی از طرف های صادراتی سعی کرد جایگزین بسیاری از کشورهای که روسیه را تحریم کرده اند شود و با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت در این روند نیز موفق بوده است. براساس آمار صـادرات ترکیه بـه روسـیه 46 درصـد نسـبت بـه مـدت مشـابه سـال قبـل افزایـش یافـت و بـه 791 میلیـون دلار در مـاه گذشـته رسـید و ایـن کشـور را از رتبـه دهـم در سـال 2021 بـه جایـگاه پنجمیـن تأمین کننـده بـزرگ کالاهـای وارداتـی روسـیه رسید.

 گزارش "پایش تحولات تجارت جهانی" به نقل از اتاق بازرگانی ایران  نشان دهنده آن است که تحریم‌ هــای غــرب باعــث شــده کــه مســکو کمتــر از کشــورهایی کــه به عنــوان "غیردوســت" شــناخته می شــوند و تمامـی کشـورهای غربـی در ایـن فهرسـت قـرار می گیرنـد، واردات صـورت دهـد. از همیـن رو ترکیـه در رقابـت بـا صادرکننـدگان مهـم بـه بـازار روسـیه همچـون ایتالیـا، لهسـتان، ژاپـن، هلنـد، فرانسـه و ایـالات متحـده، مزیـت یافتـه است. چیــن، بــلاروس، آلمــان و قزاقســتان، بزرگتریــن تامین کننــدگان واردات روســیه در مــاه مــه 2022 بودنــد. تحلیلگـران پیشبینـی می کننـد کـه ایـن کشـورها در آینـده نزدیـک، موقعیـت خـود را حفـظ خواهنـد کـرد.

 صـادرات میوه هـای ترکیـه ماننـد هلـو و گیـلاس بـه روسـیه در مـاه ژوئـن به شـدت افزایـش یافـت. صادرکننـدگان تــرک در مــاه گذشــته میــادی، 168 میلیــون دلار میــوه و آجیــل بــه روســیه صــادر کردنــد کــه 33 درصــد بیشــتر از ژوئــن 2021( 113 میلیــون دلار) و دوبرابــر بیشــتر از مــاه مــی 2022 ( 72 میلیــون دلار) بــود. همچنیــن واردات ماشـین آلات، تجهیـزات و قطعـات الکترونیکـی روسـیه از ترکیـه نسـبت بـه ماههـای قبـل افزایـش قابل توجهـی یافتـه اسـت. صـادرات ماشـین آلات از 73 میلیـون دلار در مـاه مـی بـه 102 میلیـون دلار در ژوئـن، تجهیـزات الکتریکـی از 28 بـه 32 میلیـون دلار، خـودرو و قطعـات از 25 بـه 34 میلیـون دلار و محصـولات پلاسـتیکی از 34 بـه 48 میلیـون دلار افزایـش یافـت.

 بـا وجـود ایـن در نیمـه اول سـال 2022 ،روسـیه تنهـا 2.3 درصد (یا 2.9 میلیارد دلار) از کل صـادرات ترکیـه ( 125.9 میلیـارد دلار)  را جـذب کـرده اسـت. تمرکـز صادراتـی ترکیـه عمدتـا بازارهـای ایـلات متحـده و اتحادیـه اروپـا بـوده اسـت. از دیگـر سـو در نیمـه نخسـت سـال 2022 ،روسـیه بـه منبـع اصلـی واردات ترکیـه تبدیـل شـد و واردات از ایـن کشـور بـه رقـم بـه 27.7 میلیـارد دالار (16 درصد از کل واردات ایـن کشـور) رسـید. نفـت و گاز بیـش از 60 درصـد از مجموع واردات را بـه خـود اختصـاص داده اسـت.