به گزارش اکوایران؛ گزارش تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای این موضوع است که در چهار ماه نخست سال جاری استان خراسان رضوی و هرمزگان جایگزین سیستان و بلوچستان شده اند و هریک توانسته 36 درصد از حجم سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص دهند که با این شرایط می تواند گفت دو سوم از حجم سرمایه گذاری خارجی در ثلث اول سال به این دو استان رسیده است. از سوی دیگر در این مدت کشورهای متقاضی سرمایه گذاری در کشور نیز جابجا شدند؛ بطوریکه در ثلث اول سال جاری ترکیه جایگزین غنا شد و هند توانست امارات را فهرست سرمایه گذاران خارجی خارج کند.

حجم سرمایه گذاری کاهشی شد

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده جذب پول خارجی در ثلث اول سال نیز کاهشی بوده است، بطوریکه  به‌رغم افزایش تعداد طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری تصویب‌شده در کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت، در حجم دلاری پروژه‌‌‌های خارجی حوزه تولید و تجارت با کاهش روبرو بوده است. امسال در دوره چهارماه منتهی به تیر 1401 مجموعا 52 پروژه به ارزش 131.5 میلیون دلار به تصویب رسیده است؛ با این شرایط می توان گفت در ثلث اول سال جاری جذب پول خارجی در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم افت 66درصدی و از نظر تعداد پروژه‌‌‌ها افزایش 6.1 درصدی داشته است.

سرمایه

پنج کشور اول سرمایه گذار

همچنین در میان پنج کشور اصلی متقاضی سرمایه‌گذاری خارجی از نظر حجم سرمایه‌گذاری، ترکیه بیشترین حجم را به خود اختصاص داده و از نظر حجم نیز طبق روال سالیان افغانستان تعداد پروژه‌‌‌های بیشتری را نسبت به دیگر کشورها در ایران به تصویب رسانده‌‌‌ است. این گزارش نشان دهنده آن است که به لحاظ حجم سرمایه گذاری پس از ترکیه کشورهای هند، افغانستان، چین و آلمان در جایگاه‌های بعدی برای سرمایه گذاری قرار گرفته اند. اما کشورهای که به لحاظ تعداد پس از افغانستان توانسته‌اند سهم بالایی از طرح های مصوب را به خود اختصاص داده‌اند شامل امارات، ترکیه، آلمان و عراق می شود.

با این شرایط می توان گفت به‌جز این پنج ‌استان که مجموعا 100درصد سرمایه‌‌‌های خارجی را جذب کرده‌‌‌اند، باقی 26استان کشور نقشی در جذب پول خارجی نداشته‌‌‌اند.

تعداد

 طرح های پرطرفدار در میان خارجی ها

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می شود که چه طرح هایی بیشترین میزان تقاضا را در میان سرمایه گذاران خارجی داشته اند؟ براساس آمار اعلام شده از نظر حجم دلاری طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری صنعتی، «ساخت فلزات اساسی» با بیش از 6/ 38میلیون دلار، «ساخت سایر تجهیزات جابه‌جایی طبقه‌‌‌بندی‌نشده» در جای دیگر با 8/ 21میلیون دلار، «ساخت مبلمان و مصنوعات طبقه‌‌‌بندی‌نشده» در جای دیگر با 6/ 16میلیون دلار در کنار «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با 1/ 13میلیون دلار طرح های جذاب برای سرمایه گذاران در دوره چهارماهه بوده‌‌‌اند.