به گزارش اکوایرات؛ بر اساس داده های گمرک، صادرات ایران در فصل نخست امسال برابر با 27 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 13 میلیارد و 69 میلیون دلار بوده است که به لحاظ ارزشی رشدی 21 درصدی را تجربه داشته است. از سوی دیگر میانگین قیمت کالاهای صادراتی در این سه ماه یک ماه هزار و 550 دلار بوده در حالی که در فصل نخست سال گذشته این میانگین این قیمت به ازای هر تن هزار و 222 دلار ثبت شده است.

در گزارش منتشر شده کشورهای «ترکیه»، «چین»، «امارات متحده عربی»، «آفریقای جنوبی»، «هند»، «سنگاپور»، «جمهوری آذربایجان»، «نیجریه»، «موزامبیک»، «سودان»، «پاکستان»، «ساحل عاج»، «اندونزی»، «ترکمنستان»، «آلبانی»، «اردن»، «تاجیکستان»، «بلژیک» و «رومانی» سهمی 21.3 درصدی در صادرات ایران در فصل اول سال داشته اند.

20 مقصد

20 مقصد با بیشترین مشارکت مثبت

بر اساسگزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران «ترکیه» در جمع 20 کشور اثرگذار در مشارکت مثبت اقتصادی کشور، بیشترین سهم را در فصل نخست امسال داشته است. این کشور در رشد 21.3 درصدی صادرات مشارکت بیش از 10 درصدی داشته است. «چین» دومین کشوری است که با مشارکت 10 درصدی سهم در رشد صادرات سه ماهه کشور اثرگذار بوده است. «امارات» سومین کشوری است که با مشارکت مثبت بیش از 3 واحد درصدی در رده بعدی قرار گرفته است. در جایگاه بعدی نیز «عمان، آفریقای جنوبی، سنگاپور، جمهوری آذربایجان، نیجریه، موزامبیک، سودان، پاکستان، ساحل عاج، اندونزی، ترکمنستان، آبانی، اردن، تاجیکستان، بلژیک و رومانی» کشورهایی هستند که با سهم هرچند، توانسته اند به رشد صادراتی فصل بهار کمک کنند.

20 مقصد با بیشترین مشارکت منفی

 از سوی دیگر در گزارش منتشر شده آمده که « عراق» بیشترین مشارکت منفی در رشد صادرات کشور را داشته است، « افغانستان» هم در جایگاه دوم قرار دارد و با این شرایط این دو کشور بیشترین مشارکت منفی را در رشد صادراتی ایران در سه ماهه امسال به خود اختصاص داده اند. اما در جایگاه بعدی «غنا، الجزایر، ایتالیا، ازبکستان، برزیل، فیلیپین، آلمان و روسیه سریلانکا، مالزی، قرقیزستان، کروه جنوبی، سوریه، تانزانیا، ویتنام، لبنان، قطر و اوکراین» از دیگر کشورهایی هستند که مشارکت منفی در رشد صادراتی ایران در فصل نخست امسال داشته اند.