به گزارش اکوایران؛‌ در این خصوص محمدباقر قالیباف امروز در صحن علنی مجلس از درخواست رئیس جمهور جهت ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طرح استیضاح در راستای اصلاح امور و پیشرفت کار است، بهتر است این فرصت را برای اصلاح اصولی ساختار به دولت بدهیم.   

مهلت برای اصلاح

قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرد که اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه برسد که وزیری را استیضاح کند و مطمئن شود، جز این راه راه دیگری وجود ندارد، حتما این اقدام را انجام خواهد داد، اما در خصوص استیضاح وزیر صمت نمایندگان به این نتیجه رسیدند که در شرایط کنونی اصلاح امور را در دستور کار قرار دهند.

او با اشاره به اینکه باید اذعان کرد وزارت صمت جزو سنگین ترین مجموعه ها و وزارتخانه های دولت است عنوان کرد: روزی وزارت صنایع سبک و بازرگانی و معادن داشتیم، اما امروز بازرگانی و صنعت سنگین و سبک و تجارت همه در یک مجموعه متمرکز شده است.

 قالیباف افزود: این وزارتخانه مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مجلس تشخیص داد به نقطه ای رسیدیم که باید استیضاح انجام شود و امروز نیز از جهت قانونی، پایان زمان استیضاح است که همچنان 17 نفر از نمایندگان در لیست استیضاح قرار دارند؛ وقتی 10 نفر درخواست استیضاح داشته باشند، استیضاح قابل وصول در صحن است.

رئیس مجلس افزود، چون مجلس قصد اصلاح امور دارد، در این زمینه با رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت طی 3 روز گذشته صحبت شد و بحث ساختاری مورد بحث قرار گرفت. موضوعی که پیش از عید نیز با رئیس جمهور مطرح شد و دولت نیز خودش در این راستا دغدغه دارد. رئیس جمهور در آخرین صحبت با یکدیگر عنوان کرد که به این نتیجه رسیده اند که در خصوص این وزارتخانه باید حتما تجدیدنظر شده و به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتاً دو وزیر به مجلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری به صورت اصولی صورت گیرد. بنابراین این موضوع از طریق لایحه به سرعت به مجلس داده خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت به این نتیجه رسیده و قصد مجلس نیز اصلاح امور است، به صورت خصوصی با آقای سیاهکلی به عنوان نخستین درخواست کننده استیضاح و این مسئله را پیگیری کردند و انصافا هم در این مدت جز کار و اصلاح امور هدفی نداشت و همچنین با 16 نماینده دیگر صحبت کردم. بنابراین از نمایندگان درخواست دارم چون دولت تصمیم به اقدام دارد و با لایحه به دنبال اصلاح هستند، فرصت دو ماهه به دولت بدهیم و مطمئنیم که این کار انجام می شود.

طرح استیضاح را پس نگرفیتم، فرصت دادیم

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با تأکید بر اینکه هدف از استیضاح وزیر صمت تغییر و اصلاح معیشت مردم بود، گفت: با تصمیم دولت و رئیس جمهور محترم مبنی بر ارایه لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل دو وزارتخانه جدید، رئیس جمهور باید دو وزیر به مجلس معرفی کند. البته آقای رییس جمهور می توانند مجدد فاطمی امین را معرفی کنند اما ایشان باید مجدد از مجلس رأی اعتماد بگیرد و دلیل موافقت استیضاح کنندگان با این پیشنهاد این است که ما امکان عدم رأی مجدد به ایشان را داریم البته پیشنهاد ما به آقای دکتر رئیسی این است که فرد جدیدی را معرفی کنند.

صدیف بدری افزود: اینجانب به همراه 16 نفر دیگر از نمایندگان هنوز امضاءهای خود را برای استیضاح وزیر صمت پس نگرفتیم و فقط فرصتی به دولت برای اجرای کردن قول‌های خود داده شده است.

داستان تفکیک

اما روایت غیر رسمی کاملا متفاوت است. در این روایت صحبت فرصت نیست بلکه حرف از کنار گذاشتن بدون مواجه است. ظاهرا دولت پذیرفته وزارت بازرگانی را احیا کند. احیا وزارت بازرگانی به معنی تجزیه وزارت صمت است در این صورت این اتفاق دولت باید دو وزیر به مجلس معرفی کند. در این حالت شانس فاطمی امین برای معرفی مجدد کمتر از یکسال قبل خواهد بود.