به گزارش اکوایران؛‌ 29 خرداد استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد و مقرر شد تا کمتر از یک هفته این طرح در کمیسون صنایع و معادن مجلس بررسی شود، براساس زمان اولیه تعیین شده قرار بود که بررسی استیضاح فاطمی امین فردا در کمیسیون مجلس صورت گیرد، اما بهارستان نشین ها بررسی طرح را به امروز موکول کردند.   

پرسشی که مطرح می شود این است که چالش نمایندگان مجلس با وزیر صمت روی چه موضوعی است، بهارستان نشین ها نداشتن برنامه برای حوزه معادن و مشکلات حوزه صنعت و بازار خودرو محورهای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است. داشتن برنامه برای حوزه معادن و مشکلات حوزه صنعت و بازار خودرو محورهای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

پیامک تهدیدی که تکذیب شد

امروز در نشست وزیر صمت با نمایندگان مجلس چه گذشته چه مواردی مطرح شد؟ آنچه در جلسه امروز بیش از همه مورد توجه قرار گرفت به خبری مربوط می شد که چندی پیش از سوی خبرگزاری فارس مطرح شده بود؛ خبری که از تهدید پیامکی از سوی نمایندگان برای انتصاب افراد در سمت های خاص حکایت داشت. اما ماجرای پیامک تهدید آمیز نمایندگان چه بود؟ دو روز پیش خبرگزاری فارس مدعی شد دو نفر از نمایندگان مجلس که از طراحان و استیضاح وزیر صمت هستند پس از فشارهای متعدد در آخرین بار در قالب پیامکی تهدید آمیز، اتمام حجت کرده‌اند که باید گزینه آنها در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان مدیر منصوب شود‌.

ادعایی که روز گذشته با واکنش شدید نمایندگان مطرح شد. بطوریکه نمایندگان مجلس در  نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس خواستار بررسی صحت و سقم اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صمت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری استیضاح فاطمی‌امین شدند.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، در تذکری با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت هجمه شدیدی علیه نمایندگان ایجاد شده است تا امضای خود را پس بگیرند. در رسانه‌های مختلف به انحای مختلف نمایندگان را متهم می‌کنند و یکی از خبرگزاری ها و برخی فعالان فضای مجازی تهمت‌های بی سند و مدرکی را علیه نمایندگان مطرح کردند. درهمین راستا از هیئت رئیسه درخواست می‌کنم از شأن مجلس دفاع کنند چراکه استیضاح حق نمایندگان است.

این نماینده مجلس افزود: باید با خبرگزاری متخلف مطابق قانون برخورد شود چراکه در تمام ادوار و در همین مجلس نیز استیضاح انجام شده است؛ حالا این که استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس راه افتاده است را نمی‌دانم.

با توجه به واکنش شدید نمایندگان امروز در کمیسیون صنایع و معادن بیش از همه بهارستان به کند و کاو این موضوع پرداختند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، «آقای فاطمی امین، وزیر صمت در نشست امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تهدید پیامکی نمایندگان برای انتصاب افراد را تکذیب و بیان کرد؛ ممکن است پیشنهاداتی از سوی نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود اما این پیشنهادات به معنای تهدید نیست». در این خصوص علی جدی در ادامه به خبرگزاری خانه ملت گفت: «درباره ماجرای تهدید پیامکی وزیر صمت برای انتصاب افراد، گفت که در نشست جمعی از نمایندگان این موضوع را از وزیر صمت جویا شدند که وی بیان کرد؛ به جز نمایندگان پیشنهادات مختلفی از سوی افراد مطرح می‌شود اما این موضوع به معنای تهدید و فشار به ما نیست».

ضرورت استیضاح وزیر صمت

در این نشست همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر ضرورت تاکید کرد و افزود: با وجود گذشت یک سال از وعده آقای فاطمی امین مبنی بر ساماندهی بازار خودرو، این بازار همچنان با التهاب روبه‌رو است.

محمود عباس زاده مشکینی معتقد است؛‌ دلایل بسیاری برای لزوم استیضاح وزیر صمت وجود دارد اما نابسامانی بازار خودرو، گرانی کالاها و عدم استفاده درست از ظرفیت معادن از اصلی‌ترین دلایل است.  

اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه عمده دلیلی است که این نماینده مجلس به آن اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی وزارت صمت باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا با وجود ادعای خودروسازان مبنی بر زیان انباشته به دلیل فروش خودرو با قیمتی کمتر از بهای تمام شده، این شرکت‌ها همچنان طرح‌ها پیش فروش برگزار می‌کنند از سوی دیگر اگر قیمت خودرو در کارخانه متناسب است، زیان انباشته چند هزار میلیاردی ‌آن‌ها از کجا آمده است؟