به گزارش اکوایران: ارزیابی روند صادرات کالای غیرنفتی در اولین ماه سال جاری نشان دهنده آن است که از میان پنج گروه «پتروشیمی و میعانات گازی»، «معدن و صنایع معدنی»، «کشاورزی و صنایع غذایی»، «فرش و صنایع دستی» و «صنعت» به لحاظ ارزش رشدی 24.6 درصدی و به لحاظ وزن افت 10 درصدی داشته است.  

براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت سهم گروه «پتروشیمی و میعانات گازی» از صادرات اولین ماه سال جاری برابر با 61 درصد بوده و پس از آن بخش «معدن و صنایع معدنی» با سهم 22 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته اند. اما سومین گروه با بالاترین سهم به گروه «کشاورزی و صنایع غذایی» اختصاص داشته است، این گروه در اولین ماه سال 1401 سهمی 10 درصدی از صادرات را به خود اختصاص داده است.

برای بخش «فرش و صنایع دستی» نیز با توجه به سهم اندکی برش ناچیزی از کیک صادراتی در نظر گرفته شده که درصد این سهم مشخص نیست، از سوی دیگر داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که سهم «صنعت» از صادرات در مدت زمان مورد بررسی 7 درصد بوده است. 

صادرات

به گفته فعالان اقتصادی رشد ارزش صادرت در مدت زمان مورد بررسی به دلیل رشد قیمت نفت باز می گردد؛ استارت افزایش قیمت نفت با شروع جنگ اوکراین زده شد؛ بطوریکه قیمت هر بشکه نفت تا 120 دلار هم رسید. این امر موجب شد تا صادرت محصولات غیرنفتی که بیشتر آنها پایه نفتی دارند سال 1401 را با رشد آغاز کنند. 

هرچند ارزیابی ها از وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی از میان پنج قلم کالای غیر نفتی صادراتی دو گروه «کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنعت» بیشترین سهم از صادرات را داشته اند از مقایسه روند صادرات این دو گروه با سال گذشته از افت صادرانی این دو بخش حکایت دارد، به طوریکه تمام گروهها بجز گروه «صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)» در روند صادرات افت داشته اند.