به گزارش اکوایران: اماچه عاملی این رشد را به همراه داشته است در این خصوص یکی از فعالان گمرک به تعطیلات دو هفته ای عید اشاره کرده و می گوید در این مدت واردات به دلیل مشخص نبودن حقوق گمرکی ها به حالت تعلیق در می آید، اما صادرات بدون مشکل روند خود را طی می کند که این امر موجب می شود تا تعادل تراز تجاری کشور به هم بریزد. با این شرایط ما در اولین ماه سال جاری شاهد رشد مثبت شدن تراز تجاری کشور بوده ایم. 

تراز تجاری ایران در فروردین

ارزیابی تجارت غیر نفتی ایران در فروردین نشان دهنده آن است که در اولین ماه سال، صادرات غیرنفتی کشور به هفت میلیون و ۳۲۴ هزار تن و به ارزش سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار رسید که علی‌رغم کاهش ۱۰درصدی در وزن نسبت به مدت مشابه 24.6درصد به لحاظ ارزش رشد داشته است. آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که در فروردین سال 99 مجموع صادرات کالا به لحاظ وزنی ۸ میلیون و 152 هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و 969میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روند واردات کشور در فروردین ماه نیز دو میلیون و ۲۵۲هزار تن کالا، به ارزش دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار بوده که رشد ۱۰ درصدی در وزن و 0.9 در ارزش نسبت به فروردین سال قبل داشته است.

توجه به صادرات سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و ۸۲۴میلیون دلاری در فروردین ۱۴۰۱، تراز تجاری کشور، مثبت ۸۷۵میلیون دلار را نشان می دهد. هرچند روند تجارت در مدت زمان مورد بررسی به لحاظ ارزش 412 درصد تغییر کرد اما به لحاظ وزرن این تغییر منفی 17 درصد بوده است.