به گزارش اکوایران: محصولات لبنی و شیر از جمله کالاهای اساسی محسوب می شوند که با افزایش قیمت؛ پیش بینی می شد، شاهد کاهش مصرف آنها در میان دهک های پایین باشیم. استارت افزایش قیمت قیمت شیر و محصولات لبنی 20 اردیبهشت سال جاری زده شد. براساس این طرح جهاد کشاورزی با افزایش 13 هزار تومانی شیرخام موافقت کرد، تا به این طریق شاهد افزایش همزمان قیمت شیر و محصولات لبنی در کشور باشیم؛ افزایشی که از رشد 100 درصدی قیمت شیرخام حکایت داشت. شیرخام تا پیش از این از دامداری ها کیلویی 6 هزار تومان خریداری می شد. به گفته فعالان این بخش 70 درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی به واسطه قیمت شیرخام تعیین می شود و با این شرایط با افزایش قیمت 100 درصدی شیرخام شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت محصولات لبنی در بازار خواهیم بود. پیش بینی که با اعلام نرخ محصولات لبنی شکل واقعیت به خود گرفت؛ بطوریکه سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش هزینه های تولید از جمله  افزایش 75 تا 80 درصدی قیمت محصولات لبنی در کشور خبر می دهد. افزایشی که کاهشی مصرف در برخی از دهک‌ها را به همراه داشته است.

اما سرنوشت مصرف سرانه شیر پس از اجرای طرح اصلاح قیمت کالاهای اساسی چگونه بوده است؟ در این خصوص میراسلام تیموری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی در نشست خبری به «اکوایران» می گوید: با اجرای این طرح شاهد کاهش قدرت خرید مردم بوده ایم. ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که از زمان اجرای طرح (22 اردیبهیشت) میزان مصرف شیر در 8 دهک اول بخصوص دهک‌های اول تا دهک ششم افت 15 تا 20 درصدی در مصرف شیر داشته‌ایم.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ارزیابی با توجه به اینکه این ارزیابی در دوره 25 روزه از زمان اجرای طرح صورت گرفته با این شرایط می توان گفت این آمار مربوط به دوره زمانی کوتاه است، به همین دلیل ما امیدواریم که با گذشت زمان کاهش مصرف شیر جبران شود.